IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

De koffieplant

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
PeterS

Aantal berichten : 297
Leeftijd : 50
Registration date : 27-10-08

BerichtOnderwerp: De koffieplant   ma nov 17, 2008 3:15 am

Op de flanken van Doi Inthanon, op ongeveer 1000 meter hoogte, kwam ik in een dorpje waar van alles verbouwd werd en tot mijn stomme verbazing kwam ik er ook een koffieplant tegenkwam. Gezien de hoogte moest het een Arabica boon zijn, welke tussen 600 en 2000 meter boven zeeniveau verbouwd kan worden. Dit in tegenstelling tot de Robusta, die tussen zeeniveau en 800 meter groeit.

De koning heeft ooit een programma opgezet om boeren te bewegen om koffie te verbouwen in plaats van papaver, maar dat was voor zover ik weet meer naar het noorden, naar de Golden Triangel.

Al denk ik dat de koffieplant in kwestie daar meer per ongeluk was aanbeland, echt fanatiek werd de koffie namelijk niet geplukt. Een boon die rood is, is rijp en aan de Thaise plant zag ik wel een hoop donkerrode bonen, die dus allang geplukt hadden moeten zijn.

Onderstaande foto's horen misschien niet helemaal op een Thailand forum thuis, ik heb ze namelijk in Tanzania gemaakt, maar ook daar worden op de flanken van Mt. Kilimanjaro, dezelfde Arabica planten verbouwd en op de plaatjes is goed te zien wanneer de bonen geplukt horen te worden.

Terug naar boven Go down
http://stroo.blogspot.com
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: De koffieplant   ma nov 17, 2008 5:44 am

Of het nu de dezelfde koffiesoort is waarvan je die foto hebt, is me als leek onduidelijk...... echter Thailand gaat er prat op om een Arabica koffie te hebben.... lees hier op het forum.
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com

De koffieplant
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Flora :: Struiken en heesters-
Ga naar: