IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Omleggen en verzagen van boom

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Omleggen en verzagen van boom   zo jan 12, 2014 12:12 pm

In onze tuin stond een dode "ton yaang" van 15m hoog die we uit veiligheid hebben laten neerleggen.Door 2 blikseminslagen had de boom geen leven meer ... takken vielen regelmatig naar beneden en daar we aan deze zijde van ons land 93 m omheining aan het zetten zijn hebben we besloten om hem voor ieders veiligheid om te leggen en beter nu te doen voor onze omheining er staat.
Ton yaang is een goede ,sterke houtsoort dat we best kunnen gebruiken om een "salaa" te maken en met de rest zie ik nog een werkbank te maken... laat het werken weg en je hebt een bank! †
Hieronder zie je de verschillende stappen ... de boom wordt vakkundig neergelegd (was geen m verschil met waar we hem wilden neerleggen om andere boompjes te sparen) †,de boom wordt in verschillene stuken gezagen naargelang de houtlengten dat u wenst , vervolgens wordt hij "proper gemaakt" (wegzagen van de schors) , hout wordt gedraaid en met een smettouw worden de planken en kleine balkjes afgetekent om vervolgens alles met de boomzaag te verzagen.
Moet zeggen dat de Thai mij toch weeral eens verbaasd hebben in hun kunnen ... zo alles -ga niet zeggen perfect- prima te verzagen tot rechte stukken , amaai , ge moet het maar doen.
Heb de verzaagde stukken per 2 aan elkaar genagelt om kromtrekken te voorkomen , alhoewel het hout reeds redelijk droog is.
Nu voor wie het moest interesseren : moest ik het hout gaan kopen die men uit de boom verzaagt heeft zou ik een 40.000 baht moeten ophoesten.
(de afmetingen die wij hebben laten verzagen kosten in de winkel rond de 100 baht/meter)
Nu voor alles te verzagen en de boom om te leggen : 6105 Baht. (met 5 man een dikke 4 uur gewerkt , niet te onderschatten in volle zon met zo'n
kettingzagen van Stihl)

en hier een poging om het te filmen : †http://youtu.be/1w3GUs4b8n4

Terug naar boven Go down
Ferangnl

Aantal berichten : 109
Leeftijd : 58
Registration date : 27-12-13

BerichtOnderwerp: Re: Omleggen en verzagen van boom   zo jan 12, 2014 1:52 pm

Trikkeslot,

Dat heb je mooi gedaan of moet ik zeggen laten doen. De mannen dragen geen beschermende kleding, zaagbroek of zo. Zelf heb ik wel een zaagbroek en zaaglaarzen voor de veiligheid.
Je hebt in ieder geval een mooi portie hout waar je wat mee kan†
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/channel/UCaLbu9NxGvN5gQ4SFF6uOrQ
Paul01

Aantal berichten : 30
Registration date : 27-11-12

BerichtOnderwerp: Re: Omleggen en verzagen van boom   zo jan 12, 2014 2:33 pm

Terug naar boven Go down
inazuma

Aantal berichten : 1010
Leeftijd : 46
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Omleggen en verzagen van boom   zo jan 12, 2014 7:32 pm

† Zulke verslagen vind ik prachtig om te zien, bedankt voor het delen ervan met ons.

videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Omleggen en verzagen van boom   ma jan 13, 2014 10:01 am

Ferangnl schreef:
Zelf heb ik wel een zaagbroek en zaaglaarzen voor de veiligheid.

De situatie bij ons dan...... Zelf heb ik wel een zaagbroek en zaaglaarzen zagende vrouw voor mijn veiligheid. †

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Omleggen en verzagen van boom   Vandaag om 2:15 am

Terug naar boven Go down

Omleggen en verzagen van boom
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Flora :: Bomen-
Ga naar: