IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Wegenbelasting

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Ferangnl

Aantal berichten : 109
Leeftijd : 58
Registration date : 27-12-13

BerichtOnderwerp: Wegenbelasting   za jan 04, 2014 2:50 pm

Welke categorieŽn bestaan er in Thailand voor de wegenbelasting? En wat zijn de bedragen en heeft de soort brandstof daar ook nog invloed op?
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/channel/UCaLbu9NxGvN5gQ4SFF6uOrQ
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   za jan 04, 2014 7:02 pm

Ik denk niet dat de brandstof een rol speelt maar wel de cilinderinhoud en het aantal zitplaatsen , 2 deurs of 4 deurs.
Ikzelf rijd met een Nissan Navaro 4x4 pick-up, 2500cc , 4 deurs en betaal iets minder dan 5000 Baht , is dit maar een 2 deurs betaal je
een goed stuk minder , ik dacht iets rond de 1200 baht , sorry maar kan de tarieven niet van buiten. †
Terug naar boven Go down
Ferangnl

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   za jan 04, 2014 7:30 pm

Bedankt voor je antwoord. Dus als je gas zou rijden blijf je het zelfde betalen als dat je diesel of benzine zou rijden!!!
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   ma jan 06, 2014 7:54 am

Een nieuwe 4-deur pick-up en 7-zitters (van's) betalen ongeacht het aantal CC van de wagen, het eerste jaar 6900baht.

Een nieuwe 2-deurs pick-up met een motor tot 2500cc betaald 1000baht.... hogere cc betalen eveneens 6900baht.

Bij aankoop van een nieuwe wagen wordt de tax van het vorige voertuig niet terug betaald of overgeschreven naar het nieuwe voertuig.... het tax vignet volgt de wagen dus.

De te betalen tax minderd elk jaar, ik meen te weten 10% met een maximum tot 50%.

De wagen dient ook vanaf het zevende jaar op inspectie te gaan vooraleer je een nieuw vignet krijgt.

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
trikkeslot
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   ma jan 06, 2014 2:41 pm

Wil niet vitten maar juist is juist .... ik betaal sinds de aankoop van onze Nissan Navaro 4x4 , 4 deurs , 2488cc .... 4.852.00 Baht.
Hier onder een afdruk van ons blauw boekje waar je duidelijk kan zien dat de aangehaalde som correct is , deze foto gebruikte ik reeds vorig jaar op het Thailandforum daar men mij daar ook niet geloofde.Blauw boekje vandaag niet te vinden ,ons Peaw haar orde in zaken .†
Ook heb je een foto van mijn laatste betaling , opnieuw 4.852 Baht , dus reeds 3 jaar.De vermindering in tax begint na 5 jaar , dus hoe ouder je wagen hoe minder je betaald aan wegenbelasting. †
En ter info ... al je kijkt op hetgene je betaald zie je onder de stippelijn onderaan wat je volgend jaar moet betalen en inderdaad volgend jaar op 17/12/2557 ga ik eveneens 4.852 baht betalen , ook vind je in je blauwe boekje terug wat je reeds betaald hebt aan wegenbelasting , dit weten velen ook niet. †

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   ma jan 06, 2014 5:33 pm

Is dat een nieuwe wagen?
Terug naar boven Go down
trikkeslot
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   ma jan 06, 2014 5:55 pm

Inderdaad , een nieuwe wagen .... ondertussen is het blauw boekje terecht , hieronder zie je dat ik dus wel degelijk 4 maal dezelfde som betaald heb aan wegenbelasting. †

Terug naar boven Go down
Ferangnl

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   ma jan 06, 2014 9:30 pm

Bedankt voor alle info. Daar dit voor mij nieuw is rijst meteen de vraag wat is een blauw boekje?
Terug naar boven Go down
trikkeslot
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   di jan 07, 2014 8:44 am

Het blauw boekje wordt afgeleverd met de nr.plaat van het voertuig en blijft bij de wagen indien deze wordt doorverkocht.
In dit boekje vindt je alle gegevens betreffende het voertuig. (eigenaar , chassisnr. ,plaatnr. enz.) Ook vindt je achteraan terug wat
ik al eerder aanhaalde welke som je betaalde aan wegenbelasting en of deze al dan niet betaald is.
Daarom zie je veel nieuwe wagens zonder plaat of een voorlopige rode plaat (eigendom van de garage waar je uw voertuig gekocht hebt) met zwarte letters en cijfers rondrijden .... dit in afwachting van uw plaat en blauwe boek. †
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   di jan 07, 2014 10:30 am

Ik had destijds een website waar het allemaal beschreven stond...... nu niet meer dus. De website van DLT, waar het allemaal zou moeten uitgelegd staan maakt me ook niet wijzer.

Volgens de gegevens die Trikkeslot geeft en in tegenstelling tot wat ik steeds dacht moet ook nog een verschil bestaan tussen een 4 deurs met 2500cc en een van 3000cc.

Ik betaalde de eerste 5 jaar 6712baht, na 5 jaar een vermindering van 10% naar 6040baht en vervolgens 5369baht, wat me er ineens doet aan denken dat ik nog nooit zo veel jaar met dezelfde wagen gereden heb.

Een 2-deurs pick-up wordt aanschouwd als een lastwagen en betaald minder tax, een beetje het zelfde systeem zoals een lichte vracht in het vaderland.

Ongeacht het luttele prijsverschil in Thailand..... in het vaderland was het een danig stuk duurder.

Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Wegenbelasting   Vandaag om 11:34 pm

Terug naar boven Go down

Wegenbelasting
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Wonen in Thailand :: Verkeer en vervoer-
Ga naar: