IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Bewijs van leven

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Loungmaak

Aantal berichten : 33
Leeftijd : 62
Registration date : 12-09-08

BerichtOnderwerp: Bewijs van leven   za nov 03, 2012 5:16 pm

een vraag over dit bewijs, binnen minder dan twee jaar zal ik ook naar Thailand verkassen, zal dan 60 jaar zijn, nu weet ik dat als gepensioneerd ambtenaar ik twee maal per jaar een bewijs van leven zal moeten opsturen naar RVP

Ik heb een paar exemplaren van dit document in handen gekregen en zag dat er een stempel van, of een ambassade, of van een consul, of van een lokale overheid moet opstaan.

Waar laten jullie dit bewijs afstemplelen, op het gemeentehuis van jullie woonplaats? of bij immigration?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik daarvoor twee maal per jaar naar de Belgische ambassade in BKK zal moeten gaan.

Thank voor jullie respons.

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   zo nov 04, 2012 10:13 am

Loungmaak schreef:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik daarvoor twee maal per jaar naar de Belgische ambassade in BKK zal moeten gaan.

Het bewijs van leven kan per post bekomen worden op de Belgische Ambassade. Het ondertekenen van het dokument is gratis, 40 bath voor retourzending is wel nodig.

Ik stuur zelf een briefomslag met daarin het ingevulde dokument van bewijs van leven, copy paspoort en identiteitskaart + een briefomslag voor retourzending met ingevuld retouradres + een brief met mijn telefoonnummer en mailadres voor eventuele controle.
De afhandeling gebeurt meestal binnen de week, hierbij toch even vermelden dat ik ingeschreven sta op de Ambassade.

Voor de pensioensdienst zelf stuur ik dit dokument via mail met vraag voor ontvangst in goede orde en voor alle veiligheid nog via post. Faxen kan eventueel ook.

Immigration van Khon Kaen ondertekend dit dokument niet, vroeger kon ik terecht bij vreemdelingenpolitie, de laatste 3 jaar echter niet meer.

Succes.

VM
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   zo nov 04, 2012 12:08 pm

Loungmaak schreef:

Ik moet slechts jaarlijks het levensbewijs leveren en deed dat vorig jaar voor het eerst.
Het relaas van hoe ik het deed lees je hier.
Kort nadat ik het stukje schreef kreeg ik bevestiging dat het formulier van de website mag gebruikt worden en bij navraag ook bevestiging van ontvangst.

Ik heb nu ook toegang tot My Pension en zie daar de bevestiging van ontvangst van mijn levensbewijs 2011 maar ook dat het formulier voor 2012 begin oktober verstuurd zou zijn.

Ik schrijf ter gelegener tijd wel een stukje over de procedure die ik dit jaar volg.

Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   zo nov 04, 2012 3:46 pm

Hartelijk bedankt voor de reacties.

Ik ga ook eens navraag doen wat ze bedoelen met "een lokale overheid", kwestie van goed voorbereid te zijn.

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   ma nov 05, 2012 11:40 am

De term lokale overheid is inderdaad een beetje breed. In het begin ondertekende de lokale politie mijn bewijs van leven.... mits een bijdrage in hun "pensioenskast". Als je bent ingeschreven op de Ambassade is hun consulaire dienst nog steeds het goedkoopste, danig snel en volgens mijn bescheiden mening de enigste stempel die enige waarde heeft.

Toch nog even een woordje over het opsturen via post. Een aangetekende zending naar BelgiŽ via EMS van de post kost een 800 bath, wat eigenlijk danig veel te noemen is. Ik gebruik in eerste instantie het mailadres van de pensioensdienst, en stuur het ondertekende dokument per gewone post naar hun diensten. Een kopy van het dokument gaat dan thuis in de persoonlijke archieven.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   di nov 13, 2012 9:44 am

Expat in isan schreef:

Ik schrijf ter gelegener tijd wel een stukje over de procedure die ik dit jaar volg.

Hoe mijn levensbewijs 2012 bij de RVP geraakte lees je hier

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   di nov 13, 2012 9:32 pm

Hartelijk bedankt expat in isan, nuttige info die ik denkelijk ook zal uitproberen eenmaal ik gepensioneerd ben.

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   wo nov 14, 2012 9:42 am

Toch even opmerken dat het van je pensioensdienst afhangt of je al dan niet ťťn of twee keer per jaar het bewijs van even moet indienen. Nog een belangrijk punt is dat, voor mijn pensioensdienst, de stortingen moeten gebeuren op een Belgische rekening..... bij rechtstreekse storting van hun dienst naar een Thaise rekening dien ik maandelijks een bewijs van leven op te sturen.

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Bewijs van leven   do nov 15, 2012 10:20 am

Juist VM, als ambtenaar hou ik later ook een rekening in Belgie en zal ook twee keer per jaar een bewijs moeten sturen.

Bedankt allen vor deze info.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   do nov 15, 2012 3:42 pm

Ik kreeg, ongewild, mijn eerste pensioen in Thailand uitbetaald en mocht ervaren hoe moeilijk dit verloopt en wat het kost, je kan er o.a. in dit stukje over lezen.

Ik kan dus iedereen adviseren een rekening in BelgiŽ te houden en maak er, indien je recht hebt op een gezinspensioen en dat van de RVP moet ontvangen, ook maar meteen een gemeenschappelijke rekening van.

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Update levensbewijs   di dec 09, 2014 8:26 am

Opgelet expats:

Vanaf nu stempelt de Ambassade geen voorgedrukte levensbewijzen meer af.

Ze gebruiken een bewijs van hun, en men moet ofwel zich zelf aanbieden op de ambassade ofwel een brief met een foto van zichzelf (selfie)waar men een krant van dezelfde dag vasthoudt, (zien dat de datum goed leesbaar is), opsturen.

Ofwel het levensbewijs bij een lokale overheid laten afstempelen, maar welke overheid gaat dat doen?

Als de foto aanvaard wordt, sturen ze het afgestempelde bewijs binnen de 24u op.

Dit antwoord kreeg ik vandaag van de Ambassade, ik had een voorgedrukt en ingevuld bewijs opgestuurd.

Dus nu een krant gaan halen en een selfie nemen, hopelijk lukt het dan

Ze maken het niet gemakkelijker nu .

Grts,

Loung Maak.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   wo dec 10, 2014 5:59 pm

Klopt, en had ik eigenlijk al melding van moeten maken. Mijn eerste ervaring met de nieuwe regel loopt van juni dit jaar.

In de nieuwsbrief van de Ambassade van 3 juli 2014 staat het volgende geschreven:

Volgens de nieuwe instructies, kunnen de ambassades en consulaten enkel het modelvan levensbewijs afleveren waarvan de
vorm werd bepaald door de FODBuitenlandse Zaken. Dit certificaat kan alleen worden afgegeven nadat onze diensten in staat zijn geweest om te
controleren of de aanvrager nog in leven is. Om de consulaire diensten van de ambassade in staat te stellen dit na te gaan, moet de aanvrager:
- ofwel zich in persoon bij onze diensten aanmelden;
- ofwel een medisch attest van een erkende arts overmaken waaruit blijkt dat de aanvrager in leven is;
- ofwel een foto van hemzelf met een krant doorsturen waarop de datum van de krant leesbaar moet zijn.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   do dec 11, 2014 8:29 am

videomaster schreef:
- ofwel een foto van hemzelf met een krant doorsturen waarop de datum van de krant leesbaar moet zijn.

Een half jaar geleden heb ik het zo doorgezonden.....

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   do dec 11, 2014 11:18 am

Thanks VM,

Zo heb ik het gisteren ook gedaan met de Bangkok post van gisteren ,
heb het elektronisch opgestuurd naar de ambassade en ik heb de foto ook geprint en met EMS opgestuurd.

maar het is ook de PDOS die je pensioen uitbetaald, hebben die dat consulair bewijs aanvaard?

Ik heb hun een mail gestuurd eergisteren en tot nu toe geen antwoord.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets moet doen, de PDOS zou beter een beetje up to date zijn.

Toch hartelijk bedankt voor je respons.

Loung Maak.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   do dec 11, 2014 6:52 pm

Loungmaak schreef:
hebben die dat consulair bewijs aanvaard?

, ik stuur na ontvangst van mijn levensbewijs eerst steeds een mail naar hun dienst met een scan van het levensbewijs, de vorige keer met vermelding erbij dat de Ambassade voorziene levensbewijzen niet meer ondertekend, wat geen probleem was. Voor mijn gemoedsrust vraag ik steeds naar een bevestiging van ontvangst.
Nadien stuur ik via briefwisseling het origineel bewijs nog op.

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   ma dec 15, 2014 11:49 am

VM,

Daarjuist het attest van de Ambassade ontvangen via e-mail, binnen enkele dagen zal ik het dus ook via de post op papier hebben.

Nu juist na nieuwjaar nog mailen en faxen naar de PDOS.

So far so good.

Ik zal nog nen echte expat worden, haha.

Loung Maak
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   ma dec 15, 2014 4:32 pm

Loungmaak schreef:
Ik zal nog nen echte expat worden, haha.

Vermits je een bewijs van leven nodig hebt veronderstelde ik dat je reeds een "echte" was?
Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   ma dec 15, 2014 6:39 pm

Ja,

was een grapje.

Vier maand nu in LOS, stilaan begin ik me "nen echte" te voelen.

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   do jun 18, 2015 4:02 pm

VM,

ik heb vandaag dus terug een levensbewijs aangevraagd (met een "selfie") bij de Belgische Ambassade, had direct een antwoord terug: wegens meerdere problemen met hun attesten van leven moeten wij terug de voorgedrukte documenten van de PDOS gebruiken, de Ambassade zal die terug zoals vroeger afstempelen, heb er dus zojuist ťťntje ingevuld en via e-mail opgestuurd, wordt vervolgd...

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   vr jun 19, 2015 11:18 am

Samen met een selfie verzonden?...... ik moet het mijne deze week ook aanvragen.

Terug naar boven Go down
Loungmaak

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   ma jun 22, 2015 10:53 am

Voilŗ,

verleden donderdag namiddag het voorgedrukt document van de PDOS ingevuld, gescand en opgestuurd naar de Ambassade, samen met een selfie.

Vandaag e-mail terug gekregen met in bijlage het afgestempelde document.

Begin Juli kan ik het doorsturen naar de PDOS.

In Januari ll stuurde ik het ook enkel via e-mail naar PDOS en alles goed verlopen, dus doe ik het nu ook, niks via post.

Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Bewijs van leven   Vandaag om 2:49 am

Terug naar boven Go down

Bewijs van leven
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Visum en rijbewijs :: Visum en toelating tot verblijf in Thailand-
Ga naar: