IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Welke Bank? Voor en nadelen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
robtach

Aantal berichten : 40
Leeftijd : 64
Registration date : 27-09-09

BerichtOnderwerp: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 4:13 am

In de rubriek bankzaken zie ik nergens welke bank en voor en nadelen als je in Thailand woont.
Als toekomstig inwoner zou ik toch graag meer hierover willen weten.
En ook je pensioen rechtstreeks naar je thaise rekening (wel of niet euroaccount )laten storten of in Belgie en dan overmaken of .....

Graag wat meer uitleg
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 5:02 am

Laat dit iets zijn dat eenieder voor zich moet uitmaken. Zolang het over het gewone lopende rekening gaat is er naar mijn inziens geen verschil.

Toch enkele puntjes on in het oog te houden.

Naargelang waar je gaat wonen..... welke banken en ATM zijn er in de omgeving? Bereikbaarheid? Zelf ben ik eens van bank veranderd vanwege de parkeergelegenheid.

Klantvriendelijkheid.... niet elke bank opend zomaar een rekening aan een buitenlander. Siam Commercial bank vroeg me in de beginne papieren van Immigratie enz, Kasikorn bank doet helemaal niet moeilijk en opend zelfs een rekening voor vakantiegangers. Hou er rekening mee dat, om in orde te zijn voor Immigratie, de rekening enkel op jouw naam mag staan.

Met het pensioen rechtstreeks naar Thailand te storten dien je toch wel even navraag te doen, ik verklaar me hierbij nader. Er zijn verschillende pensioensdiensten, moest ik mijn pensioen rechtstreeks naar Thailand laten storten, dien ik maandelijks een bewijs van leven te versturen naar hun, wat toch een hele beslommering zou zijn.

Bijkomend voordeel om het in Belgie te laten storten is dat je de koers van de Baht een beetje in het oog kan houden vooraleer een overschrijving naar Thailand te maken.

Kwestie bank in Belgie.... toch ook even nakijken of je internationale overschrijvingen via internetbankieren kan maken.

't is mijn idee, andere leden hebben er misschien een andere kijk of ervaringen op.

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 9:26 am

Ik kan alle opmerkingen van Videomaster beamen.

Ik maakte goede afspraken met mijn kantoorhouder in BelgiŽ, kan leven met het ongemak de internationale overschrijving naar Thailand niet via internetbankieren te kunnen uitvoeren, kan op basis van jarenlange ervaring bevestigen dat Argenta geen kosten aanrekend voor overschrijvingen naar Thailand.

Geen idee of andere Thaise banken hetzelfde kunnen aanbieden maar ik heb sinds ruim een jaar een ATM kaart van TMB (Thai Military Bank) waarmee ik over het ganse land bij om het even welke bank geld kan opnemen zonder kosten.
Ook ATM overschrijvingen van een TMB ATM naar om het even welke bank waar dan ook in het land zijn gratis.
ATM kaart kost 500 Baht/Jaar ipv de normale 200 Baht/Jaar

Kan het advies om het pensioen in BelgiŽ te laten storten en zelf naar Thailand over te boeken volmondig steunen.

Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 12:20 pm

Ik denk persoonlijk dat Kasikorn het minst moeilijk doet en ik mag zeker niet lagen over hun service , schrijf je geld over naar Thailand geven ze
een belletje dat het geld is toegekomen vanuit be en aan welke koers.
Ze hebben wel niet de beste omwisselkoers,dan ben je beter af bij Bangkok Bank .

Een vraagje terwijl we toch in de bankzaken zitten....
Iemand ervaring met inkomsten uit dividenden van aandelen , bij je Roerende voorheffing schuldig al dan niet als je in BegiŽ bent uitgeschreven ?
Krijg hierover geen antwoord van de fiscus, de bank (BNP Fortis ) houdt RV in , sommige menen dat je geen RV hoeft te betalen en dat je dit zelfs kan terugvorderen?
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

Aantal berichten : 1297
Leeftijd : 63
Registration date : 20-11-10

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 6:55 pm

trikkeslot schreef:
Iemand ervaring met inkomsten uit dividenden van aandelen , bij je Roerende voorheffing schuldig al dan niet als je in BegiŽ bent uitgeschreven ?
Krijg hierover geen antwoord van de fiscus, de bank (BNP Fortis ) houdt RV in , sommige menen dat je geen RV hoeft te betalen en dat je dit zelfs kan terugvorderen?
Natuurlijk betaal je geen RV als je bent uitgeschreven en als je je bank zwart op wit kan bewijzen dat je in Thailand woont (bijvoorbeeld door een rekening of contract op jouw naam en adres in TH voor te leggen).
Ik kan me voorstellen dat je de RV die je niet hoefde te betalen kan terugvorderen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/user/IsaanHippo
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 7:14 pm

Ondergetekende betaald ook niets.
Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 10:13 pm

trikkeslot schreef:

Ik denk persoonlijk dat Kasikorn het minst moeilijk doet en ik mag zeker niet lagen over hun service , schrijf je geld over naar Thailand geven ze
een belletje dat het geld is toegekomen vanuit be en aan welke koers.
Ze hebben wel niet de beste omwisselkoers,dan ben je beter af bij Bangkok Bank .

Ja Trikkeslot, wegens het overlijden van schoonvader zit ik momenteel in Thailand Udon Thani, en ben vandaag met vrouwke een rekening gaan openen op haar naam.
Ik had had haar gezegd je moet de hoofdzetel in Udon Thani city hebben............ Wat doet ze ..... stapt een klein kantoor binnen.

Mensen zeer onvriendelijk en nieumand kon me fatsoenlijk in het engels uitleg geven.

Zodus ga ik eerstdaags eens langs de Bangkokbank en en TMB, maar dan wel alleen ;)

Komt vervolg.........
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   di jan 17, 2012 11:07 pm

robtach schreef:
Mensen zeer onvriendelijk en nieumand kon me fatsoenlijk in het engels uitleg geven.

Zodus ga ik eerstdaags eens langs de Bangkokbank en en TMB, maar dan wel alleen ;)

Waar ze waarschijnlijk ook niet te veel engels zullen praten......
Terug naar boven Go down
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   wo jan 18, 2012 11:23 am

@ Rob,

Indien Kasikorn in Udon Thani , is gelegen op Phosri Road 236 en vraag achter Tuk, zit in principe achter tweede of derde bureau rechts bij het
binnenkomen , vriendelijk en spreekt redelijk vlot Engels.

@ Videomaster,

Ben je 100% zeker VM , het gaat over inkomsten van dividenden op Belgische aandelen , op buitenlandse aandelen betaal ik geen RV wel een
buitenlandse taks.... ben al meer dan ťťn jaar bezig met de bank, laten mij allerlei documenten opsturen (bewijs van woonst ambasade...) en
dit zaakje blijft maar duren , heb zelfs de fiscus hierover om uitleg gevraagd , krijg geen antwoord....
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   wo jan 18, 2012 6:05 pm

trikkeslot schreef:
@ Videomaster,

Ben je 100% zeker VM , het gaat over inkomsten van dividenden op Belgische aandelen

Ik heb het over lopende rekeningen.

Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Het kan toch ook vlotjes   do jan 19, 2012 7:30 pm

Wel vandaag dan bij de Bangkok Bank hoofdzetel in Udon Thani stad binnengewipt. De lady van nontvangst zei direct " oh falang can not open account ".
Bij mijn vraag waarom in het in een bijkantantoor dan wel kon, kon het ineens wel op de tweede verdieping....... Op naar de 2de verdieping.
Het kon, MAAR we moesten een persoon meebrengen in een hoge positie zoals een Dorpschef of politiechef of zo...... die voor me in kon staan.

Alles in vloeiend Thais tegen mijn vrouwke natuurlijk..... Ok dan maar terug met dorpschef zei ik ( dat zie je van hier )

Terug buiten en op naar een filiaal op Phosri Rd. waar ik voordien met geld wisselen zeer goede indruk had opgedaan.

Bij binnenkomst de vraag waarvoor we kwamen? Oh Falang rekening openen? Natuurlijk! Netjes naar de juiste balie begeleid waar we door een een
efficiente vriendelijke juffrouw niet in perfect maar toch zeer goed Engels keurig geholpen werden.

Ja, ook hier moest ik een persoon in een HOGE positie hebben als garantie, maar mijn vrouwtje voldeed ook.

Nu is haar positie hierdoor natuurlijk een trapje hoger gestegen hahaha

Alles wel na een halfuurtje in bezit van rekeningboeke met kaart en alles voor internetbankieren.
De dame deed me zeer uitgebreid uitleg over de mogelijkheden van de kaart en internetbankieren.

Na het gebruikelijke gebabbel achteraf naar buiten met een goed gevoel.

Halleluja what a day to remember

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   vr jan 20, 2012 5:38 am

Bij Bangkok Bank ben ik destijds ook geweest.... zelfde ervaringen, dus maar zo gelaten.

Siam Commercial bank ging toen wel, maar daar moest de rekening op beide namen staan. Toen was dat nog geen probleem voor immigratie, nadien veranderde de regels en mocht de rekening enkel op de man zijn naam staan. Terug naar SCB om een nieuwe rekening te openen, wat uiteindelijk na veel praten ging indien ik een workpermit kon voorleggen..... Ondergetekende is hier op retirement, en heeft geen workpermit, wat ze daar dan maar niet snapten als toen 50-jarige man.

Van de drie banken waar ik ondertussen kan over meepraten is, zonder reclame te willen maken, Kasikorn de beste. Hier totaal geen problemen voor het openen van een rekening, zelfs al ben je hier gewoon op vakantie.

robtach schreef:
Ja, ook hier moest ik een persoon in een HOGE positie hebben als garantie, maar mijn vrouwtje voldeed ook.

Dit geeft me een naar gevoel... ben je zeker dat de rekening op jouw naam staat? Het zijn mijn zaken niet, maar waarom heb je na de problematiek in de hoofdzetel toch uiteindelijk voor de Bangkok Bank gekozen?

Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   vr jan 20, 2012 12:05 pm

Videomaster schreef:

Dit geeft me een naar gevoel... ben je zeker dat de rekening op jouw naam staat? Het zijn mijn zaken niet, maar waarom heb je na de problematiek in de hoofdzetel toch uiteindelijk voor de Bangkok Bank gekozen?

* Wel als ik een goede bril heb en kan lezen staat er wel degelijk alleen mijn naam op het boekje en mijn vrouw heeft geen enkele volmacht.

Waarom ik toch naar dit filiaal ben gegaan? Dat schreef ik al....
Bij vorig bezoek voor geldwissel even aan de filiaalmanager gevraagd als ik op de BB een rekening kon openen als falang.
Antwoorde me zeer vriendelijk en in correct engels dat dat zeker mogelijk was.

Ik dacht dus, laat ons dan maar dadelijk een rekening openen bij de hoofdzetel in Udon Thani, daar zal dat zeker het vlotst gaan.

Jawatte .... mis dus

Zo zie je maar
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   vr jan 20, 2012 4:24 pm

Vraag ik me toch af waarom je dan een hoog geplaatst persoon, of nu je vrouw, moest hebben om een rekening te openen.... iemand die garant staat dient toch ergens iets te ondertekenen?

Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   vr jan 20, 2012 7:42 pm

Videomaster schreef: Vraag ik me toch af waarom je dan een hoog geplaatst persoon, of nu je vrouw, moest hebben om een rekening te openen.... iemand die garant staat dient toch ergens iets te ondertekenen?

Zeer Juist. Mijn vrouw heeft moeten tekenen als garantie, dus als ik niet betaal kunnen ze nog altijd bij haar terecht
Terug naar boven Go down
josandjos

Aantal berichten : 6
Registration date : 11-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   vr jan 20, 2012 8:23 pm

Wij hebben al enkele jaren een Kasikorn rekening, en zijn daar heel tevreden over, vriendelijk, behulpzam etc we gaan naar Phukio branche.
Sinds kort staat er ook in ons dorp (Kaset Sombun) een Kasikorn ATM dus hebben we geen kosten meer. Er is in ons dorp slechts een bank, de 'Gouvernment Savings Bank' waar we al langer dan 30 jaar een spaarboekje hadden, doch de laatste jaren waren die mensen echt onvriendelijk, voor bv uitleg over storten op de rekening vanuit Europa stuurde men ons naar een kantoor in Phukio (22 km verder), daar heeft men naar Bangkok gebeld en ons de nodige informatie bezorgd, we zijn dan overgestapt naar Kasikorn en hebben daar geen spijt van. De elektriciteit en water faktuur worden dor een andere kleine bank betaald, dewelke samenwerkt met die nutsbedrijven.(we zijn niet het hele jaar in Thailand en zo blijft alles in regel)
Alleen doet de Euro het een stuk minder nu, maar dat is bij alle banken.
Terug naar boven Go down
Ferangnl

Aantal berichten : 109
Leeftijd : 58
Registration date : 27-12-13

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   zo jan 04, 2015 10:39 pm

Wij hebben een gezamenlijke rekening geopend bij Kasikornbank, Phimai branch, en dat ging heel gemakkelijk met een hele goede service. Nu wilde ik graag e-banking op die rekening maar dat ging niet. Ik moest een nieuwe rekening openen alleen op mijn naam en kreeg daar een creditkaart bij? Vond en vindt dat nog steeds vreemd maar het was niet anders.
E-banking werkt perfect en vanuit Nederland kan ik de bankzaken regelen.
De service is heel goed en ze praten ook nog een beetje Engels, en ze nemen de tijd voor je.

Iemand ervaring met het aanvragen van E-banking bij Kasikorn?

Ik had eerst de Bangkokbank en daar ben ik 2 jaar lang bezig geweest om E-banking te krijgen en het is nooit gelukt. Ook spraken zij geen Engels.

We zijn blij dat we zijn over gestapt
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/channel/UCaLbu9NxGvN5gQ4SFF6uOrQ
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Welke Bank? Voor en nadelen   Vandaag om 9:25 am

Terug naar boven Go down

Welke Bank? Voor en nadelen
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Wonen in Thailand :: Bankzaken-
Ga naar: