IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Kuang laam naang Long

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Kuang laam naang Long   ma sep 08, 2008 2:49 pm

Water, van levensbelang in de Isaan

Daarom is men in de Isaan heel erg afhankelijk van de regentijd.
Aan de ene kant soms een ramp, met overstromingen waarbij veel doden vallen en er veel verwoestingen zijn. Aan de andere kant een zegen voor de rijstoogst.

Hoe komt men dan aan water?

Eigenlijk heel slim en heel simpel. De daken van de huizen zijn iets scheef gebouwd.
De bedoeling is het volgende. Het water gaat altijd naar het laagste punt en dit is een hoek van het dak. Aan deze hoek heeft men een slang gehangen met een hele grote trechter.
Als het gaat regenen zal al het water deze hoek opzoeken, in de trechter terecht komen en de slang hieraan verbonden loopt in een grote pot. Deze potten zal men overal in Thailand rond de huizen zien staan. Op het platteland in ieder geval.
Afhankelijk van het aantal bewoners van een huis zijn een stuk of 5 van deze potten heel gewoon. De Thaise naam hiervoor is ongeveer: Kuang laam naang Long.

Hoeveel water er in een pot gaat weet ik niet precies, maar ik schat tussen de 1500 Š 2000 liter. Als het een aantal dagen flink regent, kan zo'n pot in drie dagen vol zijn.

Er zit natuurlijk een deksel op, want veel ongedierte o.a. muggen, leggen hun eieren in water (malaria).

Is de pot vol, zal men de slang verplaatsen naar de volgende pot.

Men gebruikt dit water voor alle zaken, thee, koffie, eten koken, wassen, douchen enz, enz.
Ik kan je verzekeren, een kop koffie van dit water is, mits goed gekookt, heel lekker en je zult er echt niet ziek van worden. Vandaar ook in elk huis een waterkoker.

The mistakes are all my own work...
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com

Kuang laam naang Long
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Cultuur, muziek, bijgeloof, ambachten, landbouw, koningshuis en Royal Thai Armee :: Ambachten en gebruiksvoorwerpen-
Ga naar: