| | |
| Auteur | Bericht |
|---|
videomaster Expat

Aantal berichten: 4372 Leeftijd: 53 Woonplaats: Khon Kaen Registration date: 03-09-08
 | Onderwerp: Bang Fai Payanak ma sep 08, 2008 2:08 pm | |
| Onverklaarbare "vuurbollen" boven de Mekong rivier.
Klik hier voor het verhaal van "expat in Isaan" |
|  | | videomaster Expat

Aantal berichten: 4372 Leeftijd: 53 Woonplaats: Khon Kaen Registration date: 03-09-08
 | Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak zo okt 12, 2008 5:03 pm | |
| Volgende dinsdag dinsdag 14 oktober 2008 is het weer: "the full moon night of the 11th lunar month, the last night of the Buddhist Lent" de dag van de "Bang Fai Payanak" dus.... we hebben een afspraak gemaakt met forumlid "expat in isan" die ons gaat proberen het onverklaarbare te laten aanschouwen. Enkele dagen geleden echter waren we op bezoek aan de Mekong rivier, waar in afwachting van Bang Fai Payanak of " บั้งไฟพญานาค " reeds festiviteiten aan de gang zijn waaronder o.a. wedstrijden met langboten (แข่งเรือ of kàeng reua).   _________________ The mistakes are all my own work... |
|  | | Expat in isan Expat

Aantal berichten: 617 Leeftijd: 61 Woonplaats: Ban Pak Suai Registration date: 04-09-08
 | Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak zo okt 12, 2008 11:02 pm | |
| Ik veronderstel dat je getuige was van de "training" de wedstrijden vinden, bij mijn weten, na "Oak Pansa" plaats. |
|  | | videomaster Expat

| Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak ma okt 13, 2008 7:08 am | |
| _________________ The mistakes are all my own work... |
|  | | Expat in isan Expat

Aantal berichten: 617 Leeftijd: 61 Woonplaats: Ban Pak Suai Registration date: 04-09-08
 | Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak ma okt 13, 2008 11:11 am | |
| Dan zijn er, veronderstel ik, meerdere wedstrijden die zich met de tijd meer stroomafwaarts afspelen.  |
|  | | videomaster Expat

| Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak ma okt 13, 2008 5:41 pm | |
| De spanning stijgt... slechts één dag geduldig wachten. Op het internet gaan we op zoek naar "บั้งไฟพญานาค" of "Bang Fai Payanak", wat de volgende foto opleverde op een Thaise website....  Als we ook maar één van deze vuurbollen te zien krijgen, keren we tevreden terug huiswaarts! |
|  | | videomaster Expat

| Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak vr okt 17, 2008 5:50 am | |
| Ondergetekende heeft geen vuurbollen gezien..... of toch wel? Het ganse gebeuren komt nogal verwarrend over. Na een hartelijk welkom ten huize van "expat in isan", gaan we 's middags reeds op verkenning naar de geschikte plaats waar we ons tegen 18u een plaats willen verzekeren.   Aan de oevers van de Mekhong is het reeds een drukte van jewelste... business is business!  We keren terug ten huize van "expat" en na onze driemaandelijkse babbel en een stevige maaltijd keren we, gewapend met volgeladen batterijen van het fototoestel, 3Gb aan geheugen en 4 stoelen, terug naar onze observatiepost.  onderweg voel je bij de bevolking de gespannen sfeer al opkomen...  We hadden een rustige plaats uitgezocht, maar waren heus niet alleen..... Zowel langs Thaise oevers van de Mekhong als die van Laos, moeten werkelijk duizenden mensen gezeten hebben om het fenomeen te bewonderen.  Eens ons kamp, in vorm van 4 stoelen, opgeslaan te hebben was het geduldig afwachten tot de eerste vuurbol verscheen. Plotse luide kreten en wijzende vingers duiden er op dat er iets was.... ik keek uiteraard juist in de andere richting en miste hierbij de eerste vuurbol of wat het ook mocht wezen..... Het word me onduidelijk en verwarrend. Een mengelmoes van vuurpijlen, heteluchtlantaarns, licht van zaklantaarns en brommertjes en kleine bootjes op de Mekhong, maakt dat je denkt "iets" gezien te hebben. Gezien de trage sluitertijd van het fototoestel tijdens nachtelijke opnames, brengt dat beelden op die des te meer onduidelijk zijn.   Een uurtje later, komt de maan door de bewolking heen, wat de Mekhong plotseling een romantische aanblik gaf.  Na een volgend uur wordt het rustig kwestie verschijnselen en besluiten we terug ten huize van "expat" te keren. Echter na pas een honderd meter te stappen, horen we luidkeels gejuich en keren terug op onze stappen naar onze observatiepost, waar volgend beeld nog uit het fototoestel komt......  Trucage of gezichtsbedrog?.... ik gun aan eenieder die aanwezig was zijn persoonlijke overtuiging, en ga volgend jaar terug een plaats reserveren aan de soms verwoestende maar ook idyllische Mekhong.  _________________ The mistakes are all my own work...
Laatst aangepast door videomaster op vr okt 17, 2008 1:31 pm; in totaal 2 keer bewerkt |
|  | | Chaidee
Aantal berichten: 79 Leeftijd: 54 Registration date: 04-09-08
 | Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak vr okt 17, 2008 6:17 am | |
| Mij zijn de verhalen van de mehkong ook bekend van mijn vrouw. Haar woorden. Er zit een reusachtige draak in de mehkong. Soms kon je de vuurballen ook in het water zien. Er zouden dan lichtjes van onder het water naar boven steigen. Zelf heb ik mij nooit de moeite gedaan om dit spektakel eens te bewonderen. Maar kan er toch iets van waar zijn ??? Ook zouden ze voor jaren geleden een hele grote VIS (Draak) in de mehkong gevangen hebben. Dit zouden australiers gevangen hebben ??? Hiervan zie je geregeld wel eens een foto hangen ergens in een eet kafeetje. |
|  | | videomaster Expat

| |  | | Expat in isan Expat

| Onderwerp: Re: Bang Fai Payanak vr okt 17, 2008 12:56 pm | |
| Mijn moraal van het "Payank" verhaal kan je vinden op de website.  |
|  | | |
| | Permissies van dit forum: | Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
| |
| |
| |