IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Bakstenen maken.

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
inazuma

Aantal berichten : 1010
Leeftijd : 46
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Bakstenen maken.   ma maa 14, 2011 1:34 am

Op weg naar een tempel in Ayutthaya kwam ik langs het volgende tafereel. Zo te zien maken ze hier bakstenen op de oude manier, respect!

Hippo
Expat

Aantal berichten : 1297
Leeftijd : 63
Registration date : 20-11-10

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   ma maa 14, 2011 10:17 pm

inazuma schreef:
Zo te zien maken ze hier bakstenen op de oude manier

Hier in Isaan heb ik nooit een andere manier gezien en ik veronderstel dat dit in gans Thailand het geval is.
De grondstof voor het maken van bakstenen heb je bijna overal gewoon voor het opscheppen.
Er zijn zelfs "mobiele" bedrijfjes.Ze huren gewoon een lapje grond in de buurt van een plaats waar voldoende grondstof voorhanden is.Is de grondstof bijna op,dan doeken ze het boeltje op en zoeken een ander plekje.
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/user/IsaanHippo
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 12:40 am

En, moeten die bakstenen niet gebakken worden na het uitdrogen ? Anders is het toch gewoon kleisteen ? En dergelijke ovens zijn volgens mij niet eens mobiel ? Ja, veel vragen in eens hť, maar daar zal wel verduidelijking op komen denk ik.
Terug naar boven Go down
inazuma

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 1:21 am

Fakkel schreef:
En, moeten die bakstenen niet gebakken worden na het uitdrogen ? Anders is het toch gewoon kleisteen ? En dergelijke ovens zijn volgens mij niet eens mobiel ? Ja, veel vragen in eens hť, maar daar zal wel verduidelijking op komen denk ik.

Je kunt ze ook op een bepaalde manier stapelen en in het midden een vuurtje stoken. Dat schijnt zelfs nog ergens in BelgiŽ te gebeuren heb ik me het weekend laten vertellen.

videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 1:35 am

Voor zover ik dat hier bij ons in de omgeving zie, worden de stenen gewoon in de zon overgelaten aan hun lot om een keihard leven tegemoet te gaan.

The mistakes are all my own work...
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 10:20 am

Voor zover mijn kennis reikt heb je zonder bakken geen baksteen.

Ik citeer uit een oude (1990) studie over de materie:

Citaat :
Technique of Brick Production

Raw clay preparation machinery was not in evidence, with most extruders being fed from a pug hole, which served as a crude clay temper. Clay was fed to the extruder by hand, shovel, and hoe. Some of the larger plants had the assistance of a small bulldozer. The raw clay as dug was generally very wet and was sometimes further tempered with additional water. The presence of roots and stones in the raw clay was evident in one plant, and an additional machine was being installed to reduce the extruder's downtime.

The production from the extruder was stacked on flattop, two-wheeled barrows and transported to the drying areas, where the product was stacked on the ground for natural atmospheric drying. As the extrusion is very soft, handling damage occurred. The bricks are allowed to dry for approximately one week and are then transported by the same barrows to the kilns.

All inspected plants employed heavy masonry, single-pass, updraught kilns, fired with rubber wood, in simple fireplaces set at ground level. No attempt was made to employ fire bars or to control primary or secondary air entry into the kilns. Generally, kiln firing cycles were of six to seven days' duration, leading to large thermal losses from the thick masonry walls surrounding the brick payload. As mentioned before, control of the combustion process is nonexistent, and in many instances, the rubber wood is combusted in a wet or green state, adding further thermal inefficiencies.

Generally, the layout of the inspected brick plants was logical. In the majority of plants, the kiln must dry the bricks as well as fire them. This is one of the reasons that the time between loading, firing, and unloading is two to three times that of a modern brick kiln. Additionally, these periodic kilns have become larger over time to increase output, requiring stronger, thicker masonry walls to prevent structural failure from the constant heating and cooling, further decreasing th
eir thermal efficiency.
Bron

Ik heb wat beeldmateriaal over het bakken van potten, wat uiteindelijk een vergelijkbare techniek is, en zal daar asap een stukje over op mijn blog zetten.

Ik ben me er, vanzelfsprekend, van bewust dat er ook ongebakken stenen gefabriceerd worden. Die hebben echter, zeker op primitieve wijze en zonder additieven gemaakt, niet de sterkte, kwaliteit en levensduur van een baksteen.

Laatst aangepast door Expat in isan op di maa 15, 2011 10:37 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Aanvulling)
Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
Fakkel

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 1:48 pm

Ja, de uitleg over het maken van bakstenen is mij eveneens duidelijk. Zonder bakken gťťn baksteen ! Het zijn dan gewone klei klompen die bij zware regen gewoon in boetseerklei veranderen. Zo ver ik weet worden de bakstenen gebakken aan benaderde temperatuur rond de duizend graden. Het zou ook kunnen dat die bedrijfjes die kleistenen maken en na het drogen, die vervoeren naar een industriŽle bakoven ? Dat zou aanneembaar zijn volgen mij.
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

Aantal berichten : 1297
Leeftijd : 63
Registration date : 20-11-10

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 8:09 pm

Fakkel schreef:
Het zou ook kunnen dat die bedrijfjes die kleistenen maken en na het drogen, die vervoeren naar een industriŽle bakoven ?

De stenen worden ter plekke gebakken.
Dat gaat ook zonder oven zoals Inazuma al aangaf.Je hebt alleen brandstof nodig,in dit geval rijstkaf.
Op de 2 laatste foto's zie je de verbrandingsassen liggen.
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/user/IsaanHippo
inazuma

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   di maa 15, 2011 9:52 pm

Hippo schreef:
Op de 2 laatste foto's zie je de verbrandingsassen liggen.

Nu je het zegt inderdaad, je ziet de as ook nog tussen de stenen. En de onderste lagen zijn hier ook gestapeld met veel ruimte, voor het vuur dus!

Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   wo maa 16, 2011 3:11 pm

Expat in isan schreef:
Ik heb wat beeldmateriaal over het bakken van potten, wat uiteindelijk een vergelijkbare techniek is, en zal daar asap een stukje over op mijn blog zetten.

't Staat intussen op http://expatinisan.blogspot.com/2011/03/pottenbakkerij.html#axzz1GiSg7uB5
Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
Fakkel

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   wo maa 16, 2011 5:53 pm

Wel, Expat in Isan, dat is een mooie film hoor! en tevens een goede uitleg hoe die stenen gebakken worden met restafval van rijst. Deze vezels moeten dus voor een zeer hoge temperatuur zorgen. Het doet mij denken aan de vroegere baksteenovens van bij ons in de jaren 50. Toen werden die gedroogde stenen buiten gestapeld en voorzien van inwendige schouwtjes. Onderaan werd er dan steenkool aan gevuurd. De buitenkant van die zeer grote stapels stenen werden met natte klei bekleed om de warmte te dwingen op te stijgen.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Bakstenen maken.   Vandaag om 2:20 am

Terug naar boven Go down

Bakstenen maken.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Cultuur, muziek, bijgeloof, ambachten, landbouw, koningshuis en Royal Thai Armee :: Ambachten en gebruiksvoorwerpen-
Ga naar: