IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
vicky
Expat

Aantal berichten : 207
Leeftijd : 80
Registration date : 25-10-08

BerichtOnderwerp: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   vr aug 27, 2010 8:35 pm

Vandaag naar de vreemdelingen politie geweest ,voor bewijs van leven (pensioensdienst ),die waren aan een warm middagmaal bezig en presenteerde ons om mee te eten ! Niet aangenomen natuurlijk maar drinken gaven ze ons toch .
Ons stempeltje er op en we zijn een jaartje gerust .
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za aug 28, 2010 7:38 am

Ondertussen heb ik de Vreemdelingen Politie maar vergeten, vragen om geld vragen om whisky , en ik had de "eer" om het hoofd van de vrijwillige Farang politie te ontmoeten, een Duitser die al 20 jaar hier woont een restaurant heeft, Thais spreekt en dan nog verkeerde inlichtingen geeft

Oww Sorry ik ben wat negatief wat dit betreft. het is beter om naar een SSO kantoor te gaan ( Social Security Office) in Khonkaen vlak bij hoofdkantoor TOT
Hier werkt ook het Nederlands SVB mee samen, ( deze kantoren vind je overal)
Dus een goede oplossing voor oa. attestatie de vita.
Geen kosten
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za aug 28, 2010 3:24 pm

Ai, ai, Vicky,
op een of andere manier meen ik te weten dat je man, Jan, pas begin oktober jarig is.
Klopt dit ... dan is er een probleem(pje).

Met mijn eigen pensionering nu toch wel in zicht ben ik al wat "thuis" in de regels en op de website van RVP en daar lees ik het volgende: (Bron)

Levensbewijs

Indien

* U buiten BelgiŽ woont,
* door de RVP uitbetaalde uitkeringen geniet,

moet u eenmaal per jaar een document sturen met :

* een door u gedateerde en getekende persoonlijke verbintenis,
* een levensbewijs ingevuld door een bevoegde overheid.

De data die op dit document voorkomen moeten zich na de datum van uw verjaardag van het lopend jaar situeren.
Het document moet binnen 30 dagen na de datum van uw verjaardag toekomen.

In jullie ijver om met alles tijdig in orde te zijn hebben jullie het document danig te vroeg laten stempelen, het zal gelukkig niet onoverkomelijk zijn om dat begin oktober nog eens over te doen.
Als het voor iemand nuttig kan zijn, het interactieve PDF document waar het om gaat kan je hier vinden.

Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za aug 28, 2010 3:58 pm

Expat in isan schreef:
De data die op dit document voorkomen moeten zich na de datum van uw verjaardag van het lopend jaar situeren.
Het document moet binnen 30 dagen na de datum van uw verjaardag toekomen.

Klopt volledig, de gezonden mail naar R.V.P. is met ongeveer hetzelfde antwoord terug gekomen.

Toch even opmerken dat de regel in bovenstaande quote van Expat in Isaan van toepassing is op de pensioensdienst van R.V.P. en dus geen algemene regel is voor alle pensioensdiensten.

De keuze van overheidsinstantie in Thailand die de papieren mag/kan ondertekenen is nogal breed te noemen, aan ieder de keuze dus waar te gaan. Wij opteren voor de vreemdelingenpolitie omdat het maar enkele km verwijderd is. Bij het groot politiekantoor in Khon Kaen stad kan je eveneens terecht, of je de auto daar kwijt geraakt is een andere zaak.

Het SSO kantoor ( Social Security Office) in het bericht van Wayan is me onbekend, coŲrdinaten?

Op Belgische Ambassade in Thailand kan je eveneens een gratis bewijs van leven bekomen, of je daar persoonlijk moet achter gaan of dit eventueel via mail of post kan, is me voorlopig nog onbekend maar toch een reden om er eens navraag voor te doen. Speciaal naar Bangkok reizen is nu ook niet bepaald dť oplossing.
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za aug 28, 2010 4:02 pm

En dat moet je allemaal maar weten hť ? Ik heb op dit Forum al zo vťťl geleerd wat betreft wonen in Thailand, maar die boterham word steeds dikker en dikker hoor. Eigenlijk zou men er een boek of naslagwerk van moeten maken, om de potentiŽle emigrant te informeren zonder haken en ogen. Maar goed dat jullie voornoemde personen kunnen bijstaan bij deze belangrijke stappen.
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za aug 28, 2010 4:45 pm

videomaster schreef:
De keuze van overheidsinstantie in Thailand die de papieren mag/kan ondertekenen is nogal breed te noemen, aan ieder de keuze dus waar te gaan.
Inderdaad, ze hebben het over een bevoegde instantie zonder verder te specificeren.
Ik twijfel nog tussen "Immigration" en de "Amphoe", bij beide zijn we geregistreerd en moet het kunnen, 'k heb nog wat tijd om te beslissen.

videomaster schreef:
Op Belgische Ambassade in Thailand kan je eveneens een gratis bewijs van leven bekomen, of je daar persoonlijk moet achter gaan of dit eventueel via mail of post kan, is me voorlopig nog onbekend maar toch een reden om er eens navraag voor te doen. Speciaal naar Bangkok reizen is nu ook niet bepaald dť oplossing.
Als je daar antwoord op hebt hoor ik het graag want dat is natuurlijk een alternatief.
Ik denk/hoop dat het per post (met EMS is het ook in de tijd haalbaar) kan je moet dan wel de betaling voor het terugsturen per EMS aan de ambassade doen.

Fakkel schreef:
Eigenlijk zou men er een boek of naslagwerk van moeten maken, om de potentiŽle emigrant te informeren zonder haken en ogen. Maar goed dat jullie voornoemde personen kunnen bijstaan bij deze belangrijke stappen.
Als ik bekijk wat er sinds mijn emigratie reeds wijzigde aan voorschriften zou het boek met de errata reeds dikker zijn dan het origineel denk ik.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   zo aug 29, 2010 9:06 am

Het SSO kantoor ( Social Security Office)
in Khonkaen

16.443576,102.835432

http://maps.google.com/maps?q=16.443576,102.835432&num=1&sll=16.443337,102.835423&sspn=0.006295,0.006295&hl=en&ie=UTF8&ll=16.44335,102.835422&spn=0.014735,0.026329&z=16

Khon Kaen Provincial Social Security Office‎
Khon Kaen, Nai Muang, Muang Khon kaen, Khon Kaen 40000, Thailand‎ - 043-239627‎

Nederlanders moeten van het SVB naar een kantoor van het SSO , ook voor inkomsten verklaring als bv een vrouw (Thais) werkt ( eens per jaar)
(Langzaam begint men in diverse landen het jaarlijks opsturen af te schaffen, maar .... dat kan nog jaren duren)

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   vr okt 08, 2010 7:32 am

Expat in isan schreef:
videomaster schreef:

Als je daar antwoord op hebt hoor ik het graag want dat is natuurlijk een alternatief.
Ik denk/hoop dat het per post (met EMS is het ook in de tijd haalbaar) kan je moet dan wel de betaling voor het terugsturen per EMS aan de ambassade doen.

Na persoonlijk contact met de consulaire dienst van de Ambassade, krijg ik te horen dat het bewijs van leven op de Ambassade inderdaad gratis te verkrijgen is, je dient je zelfs niet persoonlijk te aanmelden op hun diensten.

Werkwijze: Stuur een omslag met daarin een retouromslag (waar je adres op ingevuld) is en het ingevulde bewijs van leven van jouw pensioenskas, je telefoonnummer + 40 baht voor de retour zending naar je huisadres.

Na ontvangst op de Ambassade krijg je een telefoontje van hun diensten om te horen dat je werkelijk nog leeft en vervolgens wordt het ondertekende papier per EMS terug bezorgt.

Bij mijn volgende gelegenheid test ik het ganse eens uit. (midden december)

Het adres opgegeven door "Wayan94" moet ik nog onderzoeken.
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   vr okt 08, 2010 10:19 am

De ambassade is met die werkwijze dus zeker een goed alternatief.
Ik ga, eens het zo ver komt, toch eerst te proberen in Phon Phisai de bevestiging te bekomen.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   vr okt 08, 2010 5:44 pm

Indien je "plaatselijk" een attest kan bekomen (zelfs voor enkele luttel baht) lijkt dit me ook de beste/veiligste werkwijze.

Liefst heb ik voor alle zekerheid ook dadelijk mijn attest in de hand. Mijn pensioensdienst geeft de mogelijkheid om zowel per mail, brief of fax je in orde te brengen. Voor alle veiligheid gebruik ik ze alle drie, 2 maal jaarlijks.

Volgende stap is het adres opgegeven door wayan94 eens te bezoeken om te zien hoe het daar verloopt.

Het Immigration Office van Khon Kaen zou hier eventueel ook nog een mogelijkheid zijn, dit dien ik bij een volgende bezoek ook eens te navragen.

Eigenlijk heb je mogelijkheden genoeg om je geen kopzorgen te hoeven maken.

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   za dec 18, 2010 3:08 am

Wayan94 schreef:
het is beter om naar een SSO kantoor te gaan ( Social Security Office) in Khonkaen vlak bij hoofdkantoor TOT

Gisteren ben ik op dit kantoor geweest, ze schrijven enkel levensbewijzen uit voor onderdanen van Nederland, dus niet voor BelgiŽ.

Reden van mijn bezoek, mijn halfjaarlijks levensattest dat ik dien op te sturen en normaal bij de vreemdelingenpolitie haal. Deze laatste mag het levensbewijs niet meer ondertekenen tenzij het in Thais geschreven is en dan weer geen optie is om op te sturen naar BelgiŽ want daar kunnen ze het niet lezen.

Naar Immigration van Khon Kaen dan... daar vallen levensbewijzen niet onder hun bevoegdheid.

Volgende optie dan, per briefwisseling naar de Ambassade van BelgiŽ, wat gisteren gebeurt is en ik de gunstige afloop nog even van moet afwachten. (procedure ergens in een vorig bericht)

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   do dec 23, 2010 3:18 pm

videomaster schreef:
Expat in isan schreef:
videomaster schreef:

Na persoonlijk contact met de consulaire dienst van de Ambassade, krijg ik te horen dat het bewijs van leven op de Ambassade inderdaad gratis te verkrijgen is, je dient je zelfs niet persoonlijk te aanmelden op hun diensten.

Werkwijze: Stuur een omslag met daarin een retouromslag (waar je adres op ingevuld) is en het ingevulde bewijs van leven van jouw pensioenskas, je telefoonnummer + 40 baht voor de retour zending naar je huisadres.

Na ontvangst op de Ambassade krijg je een telefoontje van hun diensten om te horen dat je werkelijk nog leeft en vervolgens wordt het ondertekende papier per EMS terug bezorgt.

Bij mijn volgende gelegenheid test ik het ganse eens uit. (midden december)

videomaster schreef:
Wayan94 schreef:
het is beter om naar een SSO kantoor te gaan ( Social Security Office) in Khonkaen vlak bij hoofdkantoor TOT

Gisteren ben ik op dit kantoor geweest, ze schrijven enkel levensbewijzen uit voor onderdanen van Nederland, dus niet voor BelgiŽ.

Reden van mijn bezoek, mijn halfjaarlijks levensattest dat ik dien op te sturen en normaal bij de vreemdelingenpolitie haal. Deze laatste mag het levensbewijs niet meer ondertekenen tenzij het in Thais geschreven is en dan weer geen optie is om op te sturen naar BelgiŽ want daar kunnen ze het niet lezen.

Naar Immigration van Khon Kaen dan... daar vallen levensbewijzen niet onder hun bevoegdheid.

Volgende optie dan, per briefwisseling naar de Ambassade van BelgiŽ, wat gisteren gebeurt is en ik de gunstige afloop nog even van moet afwachten. (procedure ergens in een vorig bericht)

Een grote maar toch niet onbelangrijke quote.

De briefwisseling met aanvraag tot bewijs van leven is dus terug gekomen van de Belgische Ambassade. Vorige week vrijdag verzonden, en deze morgen donderdag netjes ondertekend aangetekend aangekomen op ons adres.... op 4 werkdagen noem ik dat zowel van de Thaise post en de consulaire dienst van de Belgische Ambassade een snelle en correcte service.

Kosten voor de verzending 36 baht, terugzending 40 baht. Kosten handtekeningen nihil, telefoon van de Ambassade heb ik ook niet gekregen... ze geloven me blijkbaar op mijn geschreven woord.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   vr dec 24, 2010 10:04 am

Als het hier aan de orde komt ga ik toch ook de Amphoe vragen om het document te tekenen.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   wo mei 25, 2011 5:37 am

Een bericht me doorgezonden door forumlid "fakkel": Voor het originele bericht klik hier.

De Belgische staat vordert 260.000 euro aan pensioenen terug die ze vorig jaar heeft uitgekeerd aan 174 pensioengerechtigden in het buitenland. Dat gebeurt omdat de personen in kwestie zijn overleden.

Ieder jaar stuurt de Rijksdienst voor Pensioenen pensioengerechtigden in het buitenland een formulier toe waarop ze moeten bewijzen dat ze nog in leven zijn. Wie niet binnen de twee maanden reageert, krijgt geen geld meer toegestuurd. Op die manier wordt jaarlijks de betaling van ongeveer 5 procent van de rechthebbenden in het buitenland stopgezet, schrijft de krant De Morgen.

N-VA-parlementslid Karolien Grosemans vroeg zich af hoeveel personen toch nog een maandelijkse uitkering krijgen, hoewel ze al overleden zijn. Dat zijn er toch wel wat, blijkt uit het antwoord van minister van Pensioenen Michel Daerden (PS). Vorig jaar kregen 174 doden hun pensioen nog netjes uitbetaald, goed voor in totaal exact 260.431,09 euro. De staat eist dat bedrag terug, maar ziet daarvan toch een behoorlijk stuk door de neus geboord. Voor 2010 staat de teller van de terugbetalingen op een kleine 52.000 euro. Dat bedrag zal wellicht nog aantikken, maar de voorgaande jaren leert dat er gemiddeld maar een derde teruggevorderd kon worden. Cijfers over fraude met de levensbewijzen zijn er niet. (belga/vsv)
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   wo mei 25, 2011 6:42 am

Met een ontvankelijk verklaarde klacht bij de Ombudsman pensioenen ben ik niet de eerste om de verdediging van de RVP op mij te nemen maar toch.

In de reacties in de krant haalt men terecht aan dat als men gaat delen het in die gevallen om een vertraging van een maand of hooguit twee gaat.
De snelheid van locale overheid (politie meld overlijden van een buitenlander aan de ambassade) en de ambassade zullen hier wel wat mee te maken hebben.

Waar men ook niet over spreekt is dat in een aantal van die gevallen het pensioen ook zal moeten omgezet worden in een overlevingspensioen (80%) en als men dan de cijfers gaat herbekijken komt men vermoedelijk tot minder sensationele resultaten.

Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.   Vandaag om 8:42 pm

Terug naar boven Go down

R.V.P. Rijksdienst voor pensioenen.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Wonen in Thailand :: Wonen in Thailand-
Ga naar: