IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Onze immigratie

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
vicky
Expat

Aantal berichten : 207
Leeftijd : 80
Registration date : 25-10-08

BerichtOnderwerp: Onze immigratie   vr jul 16, 2010 9:36 am

In dit topic de stappen die we ondernomen hebben, en nog verder zullen moeten ondernemen, om onze immigratie tot een hopelijk vlot eind te brengen.

Gisteren trokken we vergezeld van onze schoondochter naar de Belgische Ambassade in Bangkok om ons in te schrijven als bewoners van Thailand. Afgegeven documenten zijn enkel het model 8 van uitschrijving in België. Vervanging van identiteitskaart was volgens de bediende consulaire zaken niet nodig, daar kon mee gewacht worden tot de oude kaart vervalt.

Na inschrijving vragen we voldoende originele attesten van woonst om allerhande diensten in België, zoals banken, pensioensdienst, belastingen enz een officieel document te kunnen bezorgen. De attesten konden niet dadelijk ondertekend worden en worden aldus per briefwisseling bezorgd.

We laten tevens een kopie van onze paspoorten en huwelijksakte legaliseren, en trekken ter vertaling in Thais naar een erkend vertaalbureel. Deze vertalingen worden nadien, door het vertaalbureel, op het Ministerie van buitenlandse zaken van Thailand gewettigd en vervolgens eveneens verzonden per post naar ons adres. Wachttijd ongeveer 8 dagen.

De bediening op de Belgische Ambassade is zéér goed te noemen. De vrouw achter de balie Consulaire zaken spreekt vlot Engels, Nederlands, Frans en uiteraard Thais.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   vr jul 16, 2010 10:16 am

vicky schreef:
... Vervanging van identiteitskaart was volgens de bediende consulaire zaken niet nodig, daar kon mee gewacht worden tot de oude kaart vervalt.
Dat is nieuw, onze ID kaarten werden bij vertrek van een vervaldatum twee maanden later voorzien.
Maar ik veronderstel dat jullie een eID hebben en dat met de komst daarvan een en ander veranderde.

vicky schreef:
... De bediening op de Belgische Ambassade is zéér goed te noemen. De vrouw achter de balie Consulaire zaken spreekt vlot Engels, Nederlands, Frans en uiteraard Thais.
Dan hadden jullie vast met Khun Sasi te maken.

Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   za jul 17, 2010 5:35 pm

Ik had bij mijn vertrek uit België eveneens een eID, en heb op de Ambassade een nieuw paspoort gekregen (groot model zonder eID)

Een stuk tekst uit het diensten lokaal van de Ambassade.

De Belg die zich laat inschrijven bij de Ambassade (of een Consulaat), moet aan deze zijn Belgische identiteitskaart overhandigen. Deze kaart, afgeleverd door de gemeente van het laatste domicilie in België, blijft trouwens maar geldig gedurende 2 maanden na schrapping uit het bevolkingsregister.

In het buitenland geven de diplomatieke en consulaire posten terug consulaire identiteitskaarten af aan Belgen die in het buitenland verblijven en zijn ingeschreven bij de Ambassade (of het Consulaat). Op 23 januari jl.werd immers een Koninklijk Besluit ondertekend in uitvoering van de wet van 6 juni 2002 inzake de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten.

Deze week eens een mail zenden om meer uitleg te krijgen.

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   zo jul 18, 2010 8:23 am

Benieuwd naar de juiste uitleg.

Ik las kortgeleden dat een aanvang is gemaakt met het uitreiken van eID's aan Belgen in het buitenland, mogelijk is dat de aanleiding en is de website nog niet aangepast.
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   di jul 20, 2010 12:32 pm

Expat in isan schreef:
Benieuwd naar de juiste uitleg.

De verzonden mail:

Geachte,

Vorige week donderdag heb ik, XXXX XXX en mijn vrouw XXXXXXXXX XXXXXXXX ons als bewoners van Thailand aangemeld, met model8 van uitschrijving Belgische gemeente, bij U op de Ambassade.

Bewijs van woonst wordt door Uw diensten verzonden via post, tot hiertoe geen enkel probleem.

Nu lees ik op Uw website:

De Belg die zich laat inschrijven bij de Ambassade (of een Consulaat), moet aan deze zijn Belgische identiteitskaart overhandigen. Deze kaart, afgeleverd door de gemeente van het laatste domicilie in België, blijft trouwens maar geldig gedurende 2 maanden na schrapping uit het bevolkingsregister.
In het buitenland geven de diplomatieke en consulaire posten terug consulaire identiteitskaarten af aan Belgen die in het buitenland verblijven en zijn ingeschreven bij de Ambassade (of het Consulaat). Op 23 januari jl.werd immers een Koninklijk Besluit ondertekend in uitvoering van de wet van 6 juni 2002 inzake de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten.

We hadden ter plaatse aan het loket Consulaire diensten gevraagd naar een nieuwe identiteitskaart, volgens de bediende was dit niet nodig.

Onze vraag: hoe zit het juist in elkaar?.. dienen we al dan niet een nieuwe identiteitskaart te hebben? Ter inlichting een citaat uit een mail van onze Belgische bank:

Beste Mevrouw XXXX,

Ik heb zonet het briefwisselingsadres aangepast naar uw thaise woonplaats.
Van zodra u over een "attest van woonst" en "identiteitskaart voor Belg in het buitenland" beschikt, stuurt u die maar door. Dan kan het officiële adres ook aangepast worden en kunnen de documenten ter vrijstelling van de roerende voorheffing doorgestuurd worden.

Hoogachtend

XXXX XXX
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   di jul 20, 2010 4:41 pm

Antwoord van de Ambassade:

Geachte,

Een identiteitskaart voor Belgen in het buitenland is geen verplichting.

Als u dat wilt, kan u echter wel een kaart aanvragen.

Ik stuur u daartoe in bijlage het aanvraagformulier. De prijs is 440 THB.

Indien u wenst dat de kaart via de post wordt verstuurd, moet u 40 THB bijvoegen voor verzending via EMS (of een aan uzelf gerichte en gefrankeerde omslag).

Vriendelijke groeten

Hilde Smits

Accounting & Consular affairs
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   wo jul 21, 2010 9:45 am

Voor mij maakt het antwoord van de ambassade het nog een beetje onduidelijker.
Mij lijkt het alsof Hilde Smits er van uitgaat dat jullie ID kaart werd ingeleverd en een nieuwe willen.

Vragen die ik me nu stel zijn:
- is jullie eID nog actief
- is het adres in de chip aangepast door de ambassade of de gemeente die je verliet

Hadden jullie een kaartlezer en dus de mogelijkheid om een aantal dossiers (Rijksregister, Pensioen, Ziekteverzekering ...) via het internet te raadplegen?
Zo ja zou je de test kunnen doen of ze nog werken.

Na even Googelen denk ik dat we weer wat wijzer zijn.
Dit artikel op ZD Net heeft het over de eID voor Belgen in het buitenland.

Belangrijker is dit bericht op de site van de Belgische ambassade in Luxemburg
He is dus normale procedure dat de eID niet ingeleverd wordt en geldig blijft.
Blijft voor mij enkel de vraag of nu het juiste adres op de chip staat.

Naar mijn gevoel was de consulaire loketbediende goed op de hoogte van de procedures.
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   di aug 10, 2010 4:01 pm

We (als beide farang zijnde) begeven ons na één maand en 10 dagen in Thailand te verblijven met een jaarvisum "non O" multiple entry naar het Immigration Office te Khon Kaen.

Wat nemen we allemaal mee:

-Model TM7 voor beide partijen (1 x retirement visum voor mijn man en 1 x dependent visum voor mezelf), netjes ingevuld en 3 x kopy
-Model TM8 (re-entry) idem.
-Paspoorten en kopy van elke visumstempel.
-Bankstatement op vandaag gedateerd en kopy van elke bedrukte bladzijde van het bankboekje.

-Veiligheidshalve nog enkele foto's van ons voor de woonst met huisnummer en een plan van de ligging.
-Blauwe huishoudboekje.

Alles netjes geklasseerd in een overzichtelijk mapje, en vergezeld van de zoon en schoondochter melden we ons aan bij de vriendelijke loketbediende, waar we na korte tijd maar toch duidelijke uitleg reeds terug op onze passen mogen weerkeren.

Wat liep er verkeerd?

Alle gevraagde formulieren waren in orde, maar....
-Het bankboekje dient (ook bij een faranghuwelijk) op één naam te staan, in dit geval mijn man.
-De aanvraag voor de visums kan telkens maar 10 dagen voor het vervallen van de eerste of volgende 90 dagen, in ons geval 30 juni + 80 dagen.

Wat dient er te gebeuren?

Nieuwe rekening openen op enkel de man zijn naam en vermits de gelden er voor de eerste keer 60 dagen op voorhand dienen op te staan, 2 maanden wachten vooraleer een nieuwe aanvraag te doen. Vermits we in afwachting hiervan even de grens zullen moeten overwippen om een 90-daagse stempel te gaan halen, en het feit dat je pas 10 dagen voor het vervallen van die laatste stempel een nieuwe aanvraag kan doen, zal het ergens eind dit jaar zijn vooraleer alles in orde is.

Wordt dus vervolgd.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   di aug 10, 2010 4:36 pm

Ieder "office" en soms de ambtenaren binnen hetzelfde office hebben een verschillende interpretatie.

Mij, en ik dacht jullie ook, was de voorwaarde van de bankrekening op 1 naam duidelijk, hun niet onlogische redenering is op twee namen ieder heeft de helft dus zou er 1,6 miljoen moeten staan om o.k. te zijn.

Volgens mijn ervaring die zich tot Nong Khai (en 1 keer Bung Kan) beperkt kan je in de laatste 30 dagen van een 90 dagen periode extension aanvragen, tegen jullie zeggen ze in Khon Kaen dus binnen de laatste 10 dagen.

Ik heb destijds ook een gedeelde rekening op enkel mijn naam moeten laten zetten, dat bleef dezelfde rekening met de naam van mijn echtgenote geschrapt (vanzelfsprekend pas nadat ze een aantal documenten ondertekende).
Ik gebruikte die rekening echter pas een jaar later opnieuw en had toen reeds een nieuw bankboekje en had geen probleem.

Als je nu a.s.a.p. jouw naam laat schrappen maar tracht dezelfde rekening te houden dan staan de centen hun originele termijn op de rekening en zou je 80 dagen na 30 juni extension kunnen aanvragen en de trip over de grens uitsparen (niet dat je hier niet welkom bent hoor )
Cruciaal is of jullie bank dat wil/kan doen en of deze redenering voor immigration in Khon Kaen aanvaardbaar is. Ik in jullie plaats zou dat alleszins gaan vragen, eerst op de bank en als dat lukt bij immigration.
Lukt het niet dan zie ik jullie hier eind september, in de procedure die je beschreef, wel even langskomen hoop ik.
Terug naar boven Go down
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   di aug 10, 2010 8:51 pm

Beste Thaivrienden.
Het is nu al jaren dat ik alles volg over het wonen voor korte of lange tijd in Thailand, en het verwerven van een huis aldaar, enz.... En ik word daar nu zoooooo moe van hé ! Steeds sta je te huiveren of het nu goed is of niet ? Ze hebben daar de farang en de toeristen meer dan broodnodig, en toch maken ze er een ondoorzichtig kluwen van. En als je weet hoe de vreemdelingen hier in Europa met onze voeten spelen ? Dan krijg ik de eierpuf !
Allé, hopelijk kunnen jullie ook dat zonder veel tralala oplossen hoor.
Fakkel
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   wo aug 11, 2010 3:36 am

Fakkel schreef:
Allé, hopelijk kunnen jullie ook dat zonder veel tralala oplossen hoor.

Komt wel in orde hoor... het gedeelte bankboekje op één naam had ik eigenlijk moeten weten, bij een farang-Thai huwelijk is dit de laatste 2 jaar ook zo. Vandaag proberen we het boekje op één naam te zetten. Dat de aanvraag voor visum telkens maar 10 dagen vooraleer de 90-daagse report of boarderrun mag gebeuren, was me onbekend.

Nog vergeten te vermelden met meegenomen papieren in het bericht van Vicky, is een vertaalde en gelegaliseerde huwelijksakte om voor haar een "dependant" visum te verkrijgen.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   wo aug 11, 2010 6:14 pm

Expat in isan schreef:
Als je nu a.s.a.p. jouw naam laat schrappen maar tracht dezelfde rekening te houden dan staan de centen hun originele termijn op de rekening

Het was het proberen waard, maar is niet gelukt. Ze hebben dus een extra rekening geopend met de 800.000 Bth

Expat in isan schreef:
Lukt het niet dan zie ik jullie hier eind september, in de procedure die je beschreef, wel even langskomen hoop ik.

We zullen er zijn, juiste datum nog onbekend.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   vr sep 03, 2010 12:24 pm

Expat in isan schreef:
Volgens mijn ervaring die zich tot Nong Khai (en 1 keer Bung Kan) beperkt kan je in de laatste 30 dagen van een 90 dagen periode extension aanvragen, tegen jullie zeggen ze in Khon Kaen dus binnen de laatste 10 dagen.

Vandaag op bezoek geweest bij Immigration Nong Khai, wat is het daar rustig geworden dinds Khon Kaen en Udon Thani hun eigen "office" hebben.

Het was vandaag dag 90-6 na mijn terugkomst uit België, juist binnen de marge van 7 dagen voor en geen probleem dus.
De officer maakte geen opmerking over het strookje van mijn vorige report dat vermeld dat ik op 14 juni moest terugkomen, ze had dus reeds gezien dat ik het land uit geweest was.
Ze maakte wel de opmerking dat mijn verblijfsvergunning op 7 oktober vervalt en dat mijn volgend report op die datum is.
Ik vroeg haar of ik zodra ik aan de voorwaarde 800.000 Baht drie maanden op de bank voldeed mijn verlenging mocht komen doen en ze bevestigde uitdrukkelijk, ze riep er mijn vrouw nog bij om het ook haar uit te leggen, dat vanaf een maand voor de vervaldatum je verlenging kan vragen indien je natuurlijk aan de financiële voorwaarden voldoet.

Ik kreeg i.v.m. de extensin ook een document mee waarop je moet bevestigen dat je de voorwaarden gekoppeld aan die extensie kent en dat je weet dat je immigration moet inlichten indien er in je situatie iets zou wijzigen waardoor je niet meer aan die voorwaarden voldoet.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit document krijg al las ik er al wel vaker iets over.
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   do dec 09, 2010 6:46 pm

Tweede keer goede keer. Enkele dagen voor we normaal terug een boarderrun moesten doen, melden we ons terug aan op Immigration Khon Kaen. Het bankboekje met de nodige fondsen staat ondertussen meer dan lang genoeg op één naam en wordt probleemloos aanvaard.

Mijn man heeft nu zijn retirement visum op zak, voor mezelf een dependant visum. De nodige vertaling naar Thais van onze Belgische huwelijksakte werd probleemloos aanvaard.

Eens de visumstempels in het paspoort werden de multiple entry eveneens probleemloos overhandigd. (alles mits betaling uiteraard)

Terug naar boven Go down
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   do dec 09, 2010 8:30 pm

Zo, jullie zijn braaf geweest en mogen blijven Wat een opluchting hé ? Hier in België moet je met niets in orde zijn, alléz ik bedoel de vreemdelingen hé ! En nu maar verder tegen de zon stampen hoooor!!
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   do dec 09, 2010 9:30 pm

Fakkel ik ben ook braaf geweest hoor ,en voor het zonneke zijn we dankbaar
doet goed aan mijn oude knoken Vicky
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   vr dec 10, 2010 7:41 am

vicky schreef:
Eens de visumstempels in het paspoort werden de multiple entry eveneens probleemloos overhandigd. (alles mits betaling uiteraard)

't Was te verwachten dat je de hindernis nu probleemloos zou nemen.

Je bedoelt multiple re-entry veronderstel ik, hebben jullie dan zo veel reisplannen richting buitenland?
Een multiple re-entry kost 3800 Baht, een single re-entry slechts 1000 Baht, het is dus pas de vierde keer dat je het land verlaat dat je voordeel doet de bezoeken aan immigration buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Terug naar boven Go down
vicky
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   za dec 11, 2010 12:44 pm

Tja Expat het is het eerste jaar hè en we dachten als het heimwee opkomt zijn we snel even weg ,maar tot hiertoe geen behoefte ,een dure leerschool volgend jaar beter .
vicky
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   za dec 11, 2010 1:09 pm

Het was niet onverstandig er voor te zorgen dat je, als er een (onverwachte) aanleiding toe zou zijn, snel weg kan zonder je (al te veel) zorgen te moeten maken over je extension.
Ik had toch het vermoeden dat de multiple in jullie geval niet nodig was, sportief van je dat je het als leergeld beschouwd.
Trouwens andere forumgebruikers hebben er mogelijk ook wat van geleerd.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   za dec 11, 2010 6:56 pm

Expat in isan schreef:
sportief van je dat je het als leergeld beschouwd.

Ik had het goed uitgelegd, maar deze brave ziel luister steeds naar mijn ouders......
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Onze immigratie   Vandaag om 3:02 pm

Terug naar boven Go down

Onze immigratie
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Visum en rijbewijs :: Visum en toelating tot verblijf in Thailand-
Ga naar: