IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

90 daagse report, een lettertje verschil.

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: 90 daagse report, een lettertje verschil.   za jul 10, 2010 6:12 am

Zoals ondergetekende en elke andere brave expat, dien je jezelf te aanmelden op Immigration alle 90 dagen. Videomaster begeeft zich netjes tegen 8u30 naar het vernieuwde Immigration Office van Khon Khaen, vult zijn formulier om als eerste aanmelder van de dag voor het bureel te staan.... allemaal geen probleem, moest het niet zijn dat er iets gebeurd was dat ik nooit had kunnen denken... van maand vergist. De aanmelding diende een maand vroeger gebeurt te zijn, juni I.p.v. juli dus.... ik kon mezelf wel vervloeken. Het verdict "overstay" werd uitgesproken en het boeteboekje werd bovengehaald. Voor zover ik wist is de boete 500 bath/dag, een maand te laat maakt dan al snel 15.000 bath. Terwijl ik de al dan niet aanwezige fondsen in de brieftas nakijk krijg ik te horen "fine 2000 bath", die ik dan ook met een glimlach betaal.

Waarom 2000 in plaats van de 15.000 bath? geen idee en heb er veiligheidshalve ook niet naar gevraagd

Zeg nooit "het zal me nooit overkomen", ik schaf me een dezer dagen toch maar eens een nieuw leesbrilletje aan.
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   za jul 10, 2010 8:58 am

Je moet op de Immigration website scrollen om ook deze nota te lezen.
We komen er dus wat goedkoper vanaf dan de bezitters van een "gewoon" visum.

Note

* The notification of staying in the Kingdom over 90 days is in no way equivalent to a visa extension.
* If a foreigner staying in the kingdom over 90 days without notifying the Immigration Bureau or notifying the Immigration Bureau later than the set period,
a fine of 2,000.- Baht will be collected. If a foreigner who did not make the notification of staying over 90 days is arrested, he will be fined 4,000.- Baht.
* If a foreigner leaves the country and re-enters, the day count starts at 1 in every case.
* For details contact 0-2141-7881

Hulpmiddelen die ik gebruik zijn de notificatie via mijn Google Agenda en een 90 day calculator gevonden op Thaivisa.com die ik hier tracht bij te voegen.

Het aanhechten van de file is niet gelukt (vanwege het .exe formaat veronderstel ik) ik stuur hem via e-mail.

Gezien jij je gewoon op hun formuliertje hebt verkeken is de nieuwe leesbril echter de eerste vereiste.

Update 2: Versturen via e-mail lukt ook niet, bij Thaivisa staat hij ook niet meer maar dit is de link naar een downloadsite en zodoende heeft meteen toch weer iedereen toegang.

Laatst aangepast door Expat in isan op za jul 10, 2010 9:24 am; in totaal 3 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Aanvulling)
Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   zo jul 11, 2010 6:57 am

Een correcte opzoeking van "Expat in Isan", al bij al valt de boete dan nog mee maar toch beter te vermijden.

De leesbril is aangeschaft, hier nog een extra geheugensteuntje.

Terug naar boven Go down
Old Man

Aantal berichten : 355
Leeftijd : 51
Registration date : 13-09-08

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   zo jul 11, 2010 1:28 pm

Mensen die met outlook werken op hun computer om hun mails te controleren beschikken ook over een agenda waar ze steeds weer kerende afspraken kunnen instellen en dan krijgt men meestal een verwittiging tot x tijd voor de grote dag.
Terug naar boven Go down
http://www.zoo-logics.com
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   ma jul 12, 2010 3:37 pm

jaja waar een lees bril al niet goed voor is

Je kunt ook een Mac gebruiken waar je altijd je Ical op hebt staan.
Dus weet ik ook dat ik met mijn zoon weer deze week naar Khonkaen moet
Ach ja is ook weer een uitje
Terug naar boven Go down
PeterS

Aantal berichten : 297
Leeftijd : 50
Registration date : 27-10-08

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 2:57 am

Wayan94 schreef:
Je kunt ook een Mac gebruiken waar je altijd je Ical op hebt staan.
Brrrr... een Mac....

Gewoon een Android toestel en Google Agenda gebruiken.

Hoe dan ook, met een boete van 2000 baht kom je er op zich wel makkelijk vanaf. Is er nog iets van een administratie waarin deze overstay wordt bijgehouden en waar je later nog problemen mee kunt krijgen?

Ik vind het namelijk verbazingwekkend dat in Thailand de regels voor farang best wel streng zijn, als je in Nederland eenmaal je eerste jaar hebt volgemaakt, mag je gelijk 4 jaar langer blijven, mits je de lege betaald. Aan de andere kant zijn de boetes bij overtreden wel weer heel erg licht, waardoor je je bijna zou kunnen afvragen waarom je je er druk om zou moeten maken. Je moet natuurlijk niet gearresteerd worden, maar een maandje te laat is toch blijkbaar geen probleem.

videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 6:11 am

PeterS schreef:
Is er nog iets van een administratie waarin deze overstay wordt bijgehouden en waar je later nog problemen mee kunt krijgen?

Geen idee, ik heb enkel een bewijs van betaling gekregen. Of het dubbeltje hiervan ergens in je dossier wordt bijgehouden is me een vraagteken.
Terug naar boven Go down
Hua Thalae
Expat

Aantal berichten : 73
Leeftijd : 62
Registration date : 23-02-10

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 8:22 am

Heb bovenop mijn bureau een heel ouderwetse kalender staan waar ik de datum omcirkelt.
90 dagen gewoon op de dag of eerder als het in het weekeind valt.
Is trouwens geen "overstay" zoals al geschreven maar te laat melden.
In mijn ogen een werkverschaffing project om de vele duizenden ambtenaren aan het werk te houden.
Zie hier in Korat wel computers staan alleen ze doen het niet.
Als je je 90 rapport inlevert gaat de onderste helft in je paspoort en de bovenste helft op de "hoop"

De echte visum aanvraag een week van te voren in het vervolg.
Heb een keer de "fout" gemaakt om dat op de laatste dag te doen wat mij een week hart kloppingen bezorgd heeft.
Nadat de eerste keer ( een jaar daar voor) alles goedgekeurd was werd de tweede ronde precies de zelfde vernieuwde papieren zonder meer afgekeurd.
Foto van je huis moesten er vijf zijn in plaats van een en dan ook nog met vrouw en ondergetekende erop.
Indien gevraagd moet je een route schetsen op papier hoe je van huis naar immigratie gereden ben.
Papieren van mijn bankrekening waren niet goed volgens zeggen niet iedere pagina was gelegaliseerd??
En het meest belangrijke mijn trouw papieren werden afgekeurd.
Moest in het Thais zijn met de nodige stempels om het geheel te legaliseren.
Ik had de Nederlandse uitvoering in zes talen met stempels gelegaliseerd.
Of ik "even" naar Bangkok wilde gaan en het veranderen (was tijdens het protest)
Ben dus voorlopig hier aanwezig op een Visum 0 type "S".
Overstay was 500 Bath per dag tot een max van 20.000 ik had drie dagen.
Administratie gaat niet verder als "het staat leuk op de plank" in mijn ogen.
Het grote blauwe boek (60/60 cm) vullen ze je naam in verder Joost mag het weten.

Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 9:42 am

Billy schreef:
... Is trouwens geen "overstay" zoals al geschreven maar te laat melden.
Ze hebben het in de originele tekst niet over "overstay" maar "stay over" en dat scheelt in de prijs.

Billy schreef:
In mijn ogen een werkverschaffing project om de vele duizenden ambtenaren aan het werk te houden.
Zie hier in Korat wel computers staan alleen ze doen het niet.
Als je je 90 rapport inlevert gaat de onderste helft in je paspoort en de bovenste helft op de "hoop"
Het 90 dagen rapporteren is inderdaad iets dat door de meeste farang als overbodig ervaren wordt, de overheid blijkt er echter sterk aan vast te houden ... hun land hun wetten.

Billy schreef:
De echte visum aanvraag een week van te voren in het vervolg.
Heb een keer de "fout" gemaakt om dat op de laatste dag te doen wat mij een week hart kloppingen bezorgd heeft.
Niet visumaanvraag maar aanvraag tot extension of stay bedoel je.
Een week vooraf is beter maar het kan tot 30 dagen vooraf dan heb je echt nog de tijd om zonodig wat te corrigeren.

Billy schreef:
Nadat de eerste keer ( een jaar daar voor) alles goedgekeurd was werd de tweede ronde precies de zelfde vernieuwde papieren zonder meer afgekeurd.
Foto van je huis moesten er vijf zijn in plaats van een en dan ook nog met vrouw en ondergetekende erop.
Indien gevraagd moet je een route schetsen op papier hoe je van huis naar immigratie gereden ben.
Papieren van mijn bankrekening waren niet goed volgens zeggen niet iedere pagina was gelegaliseerd??
En het meest belangrijke mijn trouw papieren werden afgekeurd.
Moest in het Thais zijn met de nodige stempels om het geheel te legaliseren.
Ik had de Nederlandse uitvoering in zes talen met stempels gelegaliseerd.
Of ik "even" naar Bangkok wilde gaan en het veranderen (was tijdens het protest)
Ook hier stellen de Thai de regels en wij moeten ons aanpassen, kan soms vervelend zijn maar het is niet anders.

In verband met de huwelijksdocumenten lees ik de laatste tijd over een regel die nu afgedwongen wordt.
Men wil dat gemengde huwelijken in het buitenland gesloten ook in Thailand geregistreerd worden.
De amphoe gaat dat wellicht enkel op basis van een vertaalde en gelegaliseerde akte doen, is het mogelijk dat het dit was dat ze van je wilden?

Billy schreef:
Ben dus voorlopig hier aanwezig op een Visum 0 type "S".
Kan je uitleggen waar de "S" voor staat, waar je dat visum bekwam en wat de voorwaarden waren?
Terug naar boven Go down
Hua Thalae
Expat

Aantal berichten : 73
Leeftijd : 62
Registration date : 23-02-10

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 11:25 am

Zo zie maar weer Expat in isan lettertje verkeerd of niet goed begrijpen/lezen ("overstay" maar "stay over") en er is een andere interpretatie.
En ja hun land hun wetten dus klaar hoewel als ze het werkelijk willen verbeteren zich eens beter met echte normale regels bezig zouden kunnen houden in plaats van onzin regels (90 dagen schetsjes foto's en "36" kopieŽn keer op keer)

Type "S" single Visum O in feite alleen niet getrouwd.
Bedrag dat je moet aantonen is hoger.
Ik heb alleen een bedrag op bank aangetoond (800.000) moet er drie maanden van te voren op staan.
Heb mij laten vertellen dat een combi van inkomen en saldo ook mogelijk is?
Voor de rest eigenlijk iets eenvoudiger.
Foto's en natuurlijk je trouw papieren hoeven niet meer

Ben nadat de eerste verlopen was naar laos gegaan (Thaise ambassade) heb daar een Visum 0 aangevraagd krijg je 90 dagen.
Na 90 dagen (ietsje minder) hier in Korat bij het zelfde bureau weer terug en kreeg een jaar erbij.

Type of visa non-immigratie
Category 0
No. of entry S
Fee 2000 Bath
Vientiane

Nieuw hotel schuin tegenover 700 Bath je moet een dag wachten.

Het vertalen van je trouwpapieren kan natuurlijk in ieder officieel vertaal bureau (stempel plus betaling bewijs niet vergeten) daarna zal je echt naar Bangkok moeten.
Je kan het natuurlijk ook rechtstreeks via de Nederlandse Ambassade doen en dat via Thaise binnenlandse zaken (legaliseren)
Mijn "probleem" was dat van de zes talen op Nederlandse akte er natuurlijk geen Thais stond.
Ging er van uit en geaccepteerd de eerste keer dat Engels goed was.
Mij is nu verteld dat het Thais moet zijn met legalisatie.
Heb mij er nog niet verder mee bezig gehouden als ik eens in de buurt van Bangkok kom ga we er aan werken.
Terug naar boven Go down
Expat in isan
Expat

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   di jul 13, 2010 12:30 pm

o.k. Ik ben terug mee denk ik.
Je hebt dus in Vientiane een nieuw Non Imm O visum "S"ingle entry gehaald en daarop heb je, tijdig , een extension of stay aangevraagd maar deze keer niet op basis van je huwelijk maar op basis van je leeftijd (meer dan 50) Retirement noemen ze dat alhoewel je niet gepensioneerd moet zijn of pensioen moet ontvangen.

De regel is inderdaad drie maanden vooraf 800.000 op de bank (de eerste keer zou twee maanden voldoende zijn maar dit is niet algemeen aanvaard) of een combinatie van inkomen en geld op de bank.
Die combinatie moet ook 800.000 bedragen en het gedeelte inkomen moet door de ambassade bevestigd worden.
Hier heb je weer het probleem dat sommige ambtenaren toestaan dat je dat document tot 3 jaar gebruikt en andere jaarlijks een nieuw willen.

Zoals hier al vaker gezegd is, eens je 50 bent, de weg van 800.000 op de bank veruit de eenvoudigste procedure.

Als je toch nog terug zou willen naar een extension op basis van huwelijk, of je zou een gele tabian ban willen ga je de trouwpapieren alsnog moeten laten vertalen en legaliseren.
Sommige vertaalbureaus verzorgen, tegen betaling uiteraard, dat ganse proces.
Terug naar boven Go down
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   wo jul 14, 2010 2:52 pm

Foutjes kunnen natuurlijk altijd gebeuren,
Toch moet ik zeggen dat ik nooit een probleem heb gehad met emigratie
Deze morgen een verlenging aangevraagd met mijn zoon voor een ED visa, en een re-entry , 20 minuten later waren we weer vertrokken.
Mijn zoon kreeg nog een sympathiek advies wat hij verder moest doen voor 90 dagen en zijn re-entry/
Ik ben nu op verschillende emigratie kantoren geweest Hua-Hin, Nong Kai, Mukdahan, Korat, en nu Khonkaen , altijd correct geholpen, zonder enige moeilijkheden.
Zowel voor mij als voor mijn zoon.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: 90 daagse report, een lettertje verschil.   Vandaag om 9:25 am

Terug naar boven Go down

90 daagse report, een lettertje verschil.
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Visum en rijbewijs :: Visum en toelating tot verblijf in Thailand-
Ga naar: