IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

De Maan

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
PeterS

Aantal berichten : 297
Leeftijd : 50
Registration date : 27-10-08

BerichtOnderwerp: De Maan   za jan 30, 2010 9:22 pm

Ik kon zo snel geen andere plek vinden om dit verhaal te plaatsen. "Bijgeloof" kwam het dichtst in de buurt, maar dat is het niet.

Dit verhaal is tevens geplaatst op mijn weblog onder de titel Maankonijn

De maan heeft in Thailand een andere betekenis dan hier in het Westen. Is het hier gewoon een hemellichaam dat 's-avonds de boel een beetje verlicht, in Thailand zijn veel feestdagen direct aan de maan (en dan vooral de volle maan) gelinkt.Komt nog bij dat het vaak onbewolkt is (buiten het regenseizoen dan tenminste) en de maan en sterren dus heel goed te zien zijn.

Ik had al vaak staan kijken en het was me al opgevallen dat de maan zich in Thailand "anders" gedraagt dan in Europa. Zo zie je de sikkel vaak aan de onderkant ipv een van de zijkanten.En de baan van de maan is ook anders, niet zo gek omdat je dichter bij de evenaar zit.

Begin van de week stond de maan zelfs recht boven me, dat had ik nog nooit meegemaakt. Dus maakte ik een opmerking tegen Vi daarover. "Ja, en je ziet het konijn ook heel goed". Eh, het konijn?

Logischerwijze zie je vanuit Thailand een ander deel van de maan en waar wij het op onze breedtegraad telkens over het mannetje in de maan hebben;

hebben ze het in Thailand over het konijn.

Hetgeen trouwens op die breedtegraad niet ongebruikelijk is, want ook in China, Mexico en Japan zien ze respectievelijk een haas en een konijn. Het Japanse konijn heeft zelfs een naampje: Tsuki no usagi.

videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   za jan 30, 2010 10:22 pm

Ik heb het onderwerp verplaatst naar deze rubriek.... ik weet er anders ook zo meteen geen andere plaats voor.

Nu, ik heb er nog niet bij stilgestaan... waarschijnlijk loop ik teveel met mijn hoofd naar beneden en/of kruipen we te snel in bed.

Morgenavond gaan we sterren kijken om een repliek te kunnen geven.
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Expat in isan
Expat

Aantal berichten : 373
Leeftijd : 66
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   zo jan 31, 2010 12:09 pm

Dit topic bracht enerzijds een oud topic op dit forum in herinnering en anderzijds heeft PeterS het hier
PeterS schreef:
De maan heeft in Thailand een andere betekenis dan hier in het Westen. Is het hier gewoon een hemellichaam dat 's-avonds de boel een beetje verlicht, in Thailand zijn veel feestdagen direct aan de maan (en dan vooral de volle maan) gelinkt.Komt nog bij dat het vaak onbewolkt is (buiten het regenseizoen dan tenminste) en de maan en sterren dus heel goed te zien zijn.
ook bij het rechte eind.
De maankalender bepaald echter heel wat meer dan enkel feestdagen en is eigenlijk een volwaardige kalender waarnaar ik hier nagenoeg dagelijks hoor verwijzen.
Terug naar boven Go down
http://expatinisan2.blogspot.com/
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   zo jan 31, 2010 1:28 pm

De maan heeft bij ons inderdaad maar een romantische indruk. En ik kan mij dan ook voorstellen dat ze in Thailand er een andere mening over hebben. Hun tijdskalender zit al helemaal anders in elkaar dan bij ons. En nog iets waar wij ook niet bij stilstaan is het feit dat we eigenlijk 13 maanden in een jaar hebben en géén 12. De maan draait 13 keer per jaar rond de aarde en dat in een 28 dagen cyclus ( de vrouwen zijn daar het meest gevoelig voor !!). Deze miskleun hebben wij te danken aan een rooms katholiek in het verleden die dacht dat hij ook dat naar zijn hand kon zetten. Maar hoe dan ook heb ik nog géén konijn gezien op de maan, zelfs niet na meerdere sing....
Fakkel
Terug naar boven Go down
PeterS

Aantal berichten : 297
Leeftijd : 50
Registration date : 27-10-08

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   zo jan 31, 2010 2:31 pm

Expat in isan schreef:

De maankalender bepaald echter heel wat meer dan enkel feestdagen

Daar was ik me van bewust. Het Wiki artikel geeft echter heel wat meer inzichten. Tijd voor studie de komende tijd.

inazuma

Aantal berichten : 1010
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   zo jan 31, 2010 10:21 pm

OK de maan staat oner de aandacht dus ik dacht ik ga de maan eens bekijken op google earth.

Tja dat kan tegenwoordig dus ik denk ik ga op zoek naar dat konijn.... Wat schertst mijn verbazing, al de plaatsen die ik op aarde heb voorzien van een markering staan ook vermeld op de maan Deuhhhhh!

Maar goed ik zie het konijn nu ook, en ik heb niet eens alcohol gehad

videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   ma feb 01, 2010 9:59 am

inazuma schreef:
Wat schertst mijn verbazing, al de plaatsen die ik op aarde heb voorzien van een markering staan ook vermeld op de maan

Dat is raar, ik zie dat niet.... wel zie ik een ander interessant gegeven.... er staan filmpjes op geplaatst. Hoe zouden ze dat doen?
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: De Maan   Vandaag om 12:59 am

Terug naar boven Go down

De Maan
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Thailand algemeen :: Klimaat en milieu-
Ga naar: