IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Reuze Thamboon Saai Baat

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Reuze Thamboon Saai Baat   za nov 14, 2009 4:41 am

Nog onbekend is me een samenkomst van 10.000 monniken vandaag tussen 06u00 en 08u00 in Khon Kaen. Toch alvast vroeg uit de veren om meer te weten te komen en met de nodige foto's en filmmateriaal thuis te komen.

Laatst aangepast door videomaster op zo nov 15, 2009 5:28 am; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Titel topic aangepast)
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   zo nov 15, 2009 5:42 am

Ter plaatse werd ons duidelijk waarover het ging. Een reuze Tamboon saai baat ten voordele van zuidelijk gelegen provincies.

De monniken van deze zuidelijke provincies zouden door het geweld ter plaatse niet meer in staat zijn om hun dagelijkse ronde te doen teneinde voedsel te vergaren. Het initiatief werd gehouden door 10.000 monniken uit 4 noord-oostelijke provincies, Khon Kaen, Maha Sarakam, Udon Thani en Kalasin.
Na de nodige gebeden kreeg de bevolking de gelegenheid om eten en financiŽle steun te doneren, dat overgebracht wordt naar de monniken in nood.

Ik had nog nooit zoveel monniken bijeen gezien...... deze maand nogmaals hetzelfde scenario in Roi Et.

Foto's zeggen hier niet zoveel.... filmmateriaal is rijkelijk voorhanden. Montage volgt volgende maand nadat de ouders terug huiswaarts zijn.
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   zo dec 27, 2009 8:16 pm

Een klein filmverslag.......

Terug naar boven Go down
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   zo dec 27, 2009 10:40 pm

Mooi filmpje, echt levendig ! maar ik stel mij toch de vraag wat die monniken daar allemaal prevelen ? Het moet toch ergens een inhoud hebben wat ze daar zeggen. Ik weet dat boeddhisme een levenswijze is en gťťn geloof, maar toch stel ik mij de vraag of dit een soort trance is, om tot een soort euforie te komen? De farangs moeten dat toch ondertussen wel weten dacht ik? Toen ik in Thailand was heb ik aan verschillende Europeanen, maar ook aan Thai gevraagd wat ze daar prevelen, maar steeds krijg je een antwoord van " goed doen " En dat was het.
Fakkel
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   ma dec 28, 2009 7:06 am

Goede vraag van Fakkel, er zullen er echter weinig zijn die echt weten wat er gepreveld wordt. Wat ze doen is "chanten" of zingend mediteren. In Theravada Boeddhisme is het de traditie dit te doen in het Pali, soms met lokale gestrooide vertalingen.

De populairste chants in het Theravada zijn:

- Buddhabhivadana (Inleidende Reverence voor Boedha)
- Tisarana (De drie toevluchtsoorden)
- Pancasila (De vijf voorschriften)
- Boedha Vandana (Begroeting aan Boedha)
- Dhamma Vandana (Begroeting aan het zijn onderwijs)
- Sangha Vandana (Begroeting aan zijn gemeenschap van edele discipelen)
- Upajjhatthana (De vijf herinneringen)
- Metta Sutta (Verhandeling bij het houden van vriendelijkheid)
- Bezinning over het Lichaam (recitatie van de 32 delen van het lichaam).

Meer over Pali lees je hier op Wikipedia.
Terug naar boven Go down
Fakkel

Aantal berichten : 255
Leeftijd : 69
Registration date : 04-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   ma dec 28, 2009 1:51 pm

Bedankt videomaster voor de info! Nogal een dikke boterham ! Ik had het mij kunnen voorstellen dat het zou gaan over de levenswijze, met alle punten die nodig zijn om een harmonisch leven te leiden. Daar kunnen de bestaande religie niet aan tippen!
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Reuze Thamboon Saai Baat   Vandaag om 9:13 am

Terug naar boven Go down

Reuze Thamboon Saai Baat
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Cultuur, muziek, bijgeloof, ambachten, landbouw, koningshuis en Royal Thai Armee :: Muziek, festivals en evenementen-
Ga naar: