IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

NEEM boom - Azadirachta Indica

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
robtach

Aantal berichten : 40
Leeftijd : 64
Registration date : 27-09-09

BerichtOnderwerp: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma sep 28, 2009 11:33 am

Ik zoek jonge boompjes van de NEEM boom - Azadirachta Indica

Azadirachta indica, ook bekend als neem (uitspraak: niem), is een bekende boom (of struik) uit de familie Meliaceae. De soort wordt in India sinds jaar en dag gebruikt voor medicinale toepassingen. Hiervoor worden alle delen van de plant gebruikt, maar vooral ook de olie die uit het zaad geperst wordt.

Buiten India wordt de plant veeleer gebruikt voor het bereiden van een organisch (niet-synthetisch) insecticide. De soort trekt wereldwijd veel aandacht en is de focus van veel onderzoek, er wordt veel over gepubliceerd. De soort wordt dan ook veel aangeplant in de tropen. Plaatselijk geldt de soort als een invasieve soort.
Terug naar boven Go down
Old Man

Aantal berichten : 355
Leeftijd : 51
Registration date : 13-09-08

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma sep 28, 2009 12:17 pm

Kan je wat meer uitleg geven over je plannen met deze boom. Heb ondertussen al wat gelezen er over en ziet er interessant uit.
Terug naar boven Go down
http://www.zoo-logics.com
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma sep 28, 2009 12:31 pm

Old Man schreef:
Kan je wat meer uitleg geven over je plannen met deze boom. Heb ondertussen al wat gelezen er over en ziet er interessant uit.

Ik zal er deze avond uitgebreis op terug komen. Moet nu gaan werken anders komer er geen btjes binnen
Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma sep 28, 2009 5:14 pm

Deze boom (het is geen plant) komt algemeen voor in Thailand, en verkrijgbaar (al dan niet op aanvraag) in je plaatselijk plantencentrum of beurs. Thaise benaming "สะเดา" (klinkt als sadouw"). De afgekookte bloemen worden gebruikt als vervanging van de door ons meer bekende "renie" tabletten. Goed voor de buik en stoelgang dus, tevens een kleurmiddel voor textiel en homeopatisch ingrediŽnt in medicatie voor rundvee tegen parasieten in de buik. De bloemen komen rond november december aan de boom....

Toevallig heb ik toch weer een fototje in de archieven zitten zeker!..... foto's van de bloemen nog twee maanden wachten.

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   di sep 29, 2009 1:52 am

videomaster schreef:
Deze boom (het is geen plant) komt algemeen voor in Thailand, en verkrijgbaar (al dan niet op aanvraag) in je plaatselijk plantencentrum of beurs. Thaise benaming "สะเดา" (klinkt als sadouw"). De afgekookte bloemen worden gebruikt als vervanging van de door ons meer bekende "renie" tabletten. Goed voor de buik en stoelgang dus, tevens een kleurmiddel voor textiel en homeopatisch ingrediŽnt in medicatie voor rundvee tegen parasieten in de buik. De bloemen komen rond november december aan de boom....

Toevallig heb ik toch weer een fototje in de archieven zitten zeker!..... foto's van de bloemen nog twee maanden wachten.

Ik kan niet echt zien of het hier wel degelijk de NEEM boom betreft.
Bijgevoegede foto heeft wat meer detail.
Zelf wil ik hem gebruiken als schaduwboom, en van het aftreksel van de bladeren, zaden, en bast zou een heel effectief
natuurlijk insectide gemaakt worden. Tevens kan je na het afkoken de resten ( neemkoek) gebruiken als een hoogwaardinge
meststof.

From the very beginning of recorded human history, people have used the mysterious Azadirachta indica or neem tree. Today, rural Indians call this tree their "village pharmacy" because of claims it "cures" diseases and disorders ranging from bad teeth and bedbugs to ulcers and malaria. The seeds, bark and leaves contain compounds called limonoids with proven antiseptic, antiviral, antipyretic, anti-inflammatory, anti-ulcer and antifungal uses.

Laatst aangepast door videomaster op di sep 29, 2009 2:39 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden van aanpassing : foto uit de quote gehaald)
Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Nog enkele fotos van bloesem en vrucht   di sep 29, 2009 2:22 am

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   di sep 29, 2009 2:43 am

Bij een volgend bezoek aan ons plantencentrum zullen we eens vragen of deze boom al dan niet makkelijk te verkrijgen is.
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

Aantal berichten : 1297
Leeftijd : 63
Registration date : 20-11-10

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   za maa 26, 2011 5:26 pm

Ik heb er,zo'n 7-8 jaar geleden,ook een aantal honderden geplant.
Die ben ik toen gratis hier gaan halen.
Iemand al Neem bomen met zo'n mooi rechte stammen gezien?

Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/user/IsaanHippo
videomaster
Expat

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   za maa 26, 2011 5:53 pm

Hippo schreef:
Iemand al Neem bomen met zo'n mooi rechte stammen gezien?

Ze staan erbij als soldaten op wacht, maar ik vrees dat de topic starter er niet veel meer zal aan hebben, hij is al bijna een jaar niet meer op het forum geweest....

Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   zo maa 27, 2011 10:04 am

Aha ja, maar we zijn er weer. Ben een tijdje heel druk geweest, maar ben nog altijd aktief
Nog altijd aan het plannen en dromen van ons huisje in los
Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   zo maa 27, 2011 10:11 am

Ik denk dat ik de thaise naam ondertussen gevonden heb.......ต้นสะเตา SADAO

Mocht ik fout zijn, graag correctie aub
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   zo maa 27, 2011 5:30 pm

Als het hťťl juist moet zijn:

สะเดา=sadao
ต้นสะเดา=ton sadao
สะเดาบ้าน=sadao baan

Verschillende benamingen voor dezelfde boom.
Terug naar boven Go down
http://www.youtube.com/user/IsaanHippo
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma okt 07, 2013 1:09 am

robtach schreef:
Aha ja, maar we zijn er weer. Ben een tijdje heel druk geweest, maar ben nog altijd aktief †
Nog altijd aan het plannen en dromen van ons huisje in los
Ondertussen zijn onze dromen al een stuk werkelijkheid aan het worden en zijn we aan het bouwen.
De tuin zal nog even moeten wachten tot de werkzaamheden afgerond zijn en de grond nog eens
gelijk gemaakt word, en enkele vrachten vruchtbare aarde over komt.

Ben dus binnenkort op zoek naar enkele mooie bomen.

Suggesties altijd welkom
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma okt 07, 2013 11:58 am

Koop zoveel mogelijk goede grond en maak, zeker voor een boom, een groot plantgat.

Zorg dat je voldoende water hebt, want het regent meer niet dan wel.

Hou rekening met leidingen en andere ondergrondse constructies, want bomen hebben wortels en die wortels zouden wel eens groter kunnen worden en verder kunnen gaan dan je denkt.
Met palmen heb je dit probleem niet of toch veel minder. Palmen hebben veel, maar kleine, wortels. Dus als palmen groter worden groeit er niets anders meer vlakbij.

Koop nooit grote bomen. Die zijn belachelijk duur. Jonge boompjes halen hun achterstand in grootte gemakkelijk in op 2-3 jaren.

Plant beter iets te veel dan te weinig. Uitdunnen kan je later altijd.

Zorg voor afwisseling, d.w.z. plant geen twee soorten planten met dezelfde kleur of vorm van blad naast mekaar.

Zet de grote planten op de achtergrond en de kleine vooraan.

Probeer er voor te zorgen dat de muren van je huis zo weing mogelijk of geen zon te zien krijgen.

Plant nooit een Alstonia of een Flamboyant in je tuin.

Een klein gedeelte van mijn tuin kan je hier bekijken. Zo zag het er 2 jaar geleden uit. Ondertussen hebben mijn konijnen wel wat veranderingen aangebracht, vooral aan de laaggroeiende beplanting †.

BerichtOnderwerp: Tuin   ma okt 07, 2013 1:45 pm

[quote="Hippo"]Koop zoveel mogelijk goede grond en maak, zeker voor een boom, een groot plantgat.

Hartelijk dank voor de tips Hippo. Ik heb je filmpje op youtube bekeken. Een klein paradijsje heb je daar.

Bij ons echter is de tuin maar beperkt. Zo een 35m op 10 naast het huis.

Toch kan je hier ook een mooie groene oase van maken. Momenteel is het nog een bouw werf, maar binnen een maand of ???
kunnen we toch al een beetje starten met de aanleg.

Je zegt plant nooit een Flamboyant of Alstonia. Kun je dan ook zeggen waarom niet.
Je bent bijna zoals menige Thai, die zeggen ook " dat kan niet ", maar waarom niet moet ik er altijd uitmelken.
Terug naar boven Go down
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma okt 07, 2013 4:50 pm

@ Rob ,

De Alstonia en de Flamboyant zijn kolossen van bomen (de Alstonia wordt tot 30m groot , de Flamboyant 15m) die een enorme oppervlakte overschaduwen , zijn niet geschikt voor tuinen kleiner dan een rai.Daarom ga je ze eerder in parken en grotere aangelegde tuinen vinden.
Van de Flamboyant staan er een paar in het Nong Prajak park langs het water , heel prachtig in bloem.De Flamboyant zijn wortels rijken ook enorm ver en kunnen aan gebouwen en ommuringen serieuze schade aanbrengen.
Terug naar boven Go down
robtach

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma okt 07, 2013 8:03 pm

trikkeslot schreef:

@ Rob ,

De Alstonia en de Flamboyant zijn kolossen van bomen (de Alstonia wordt tot 30m groot , de Flamboyant 15m) die een enorme oppervlakte overschaduwen , zijn niet geschikt voor tuinen kleiner dan een rai.Daarom ga je ze eerder in parken en grotere aangelegde tuinen vinden.
Van de Flamboyant staan er een paar in het Nong Prajak park langs het water , heel prachtig in bloem.De Flamboyant zijn wortels rijken †ook enorm ver en kunnen aan gebouwen en ommuringen serieuze schade aanbrengen.
Voila dat weten we dan ook weer.
Ik denk dat zou ik nu een of beide bomen aanplanten ik ze toch geen 30m groot meer zie worden
gezien mijn gezegende leeftijd van 61 jaren

Maar ik zal ze toch maar niet aanplanten, voor het nageslacht.

Bedankt
Terug naar boven Go down
Hippo
Expat

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   ma okt 07, 2013 8:44 pm

robtach schreef:
Citaat :

Je zegt plant nooit een Flamboyant of Alstonia. Kun je dan ook zeggen waarom niet.
Je bent bijna zoals menige Thai, die zeggen ook " dat kan niet ", maar waarom niet moet ik er altijd uitmelken.
††Waarom niet?†Ja, dat kan ik zeggen en dat heb ik ook al gedaan †.†Daarom juist heb ik de twee betreffende links ingelast in mijn bericht †. Klik er op en lees het daar††.†

Het kan best zijn dat ik me wat Thaise gewoontes aangemeten heb ondertussen†††. Bedankt voor het compliment †.†Ik woon hier dan ook al een hele tijd††.

BerichtOnderwerp: Re: NEEM boom - Azadirachta Indica   Vandaag om 9:11 am

Terug naar boven Go down

NEEM boom - Azadirachta Indica
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Flora :: Bomen-
Ga naar: