IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Bottle Neck palm NL - TH

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Bottle Neck palm NL - TH   zo sep 06, 2009 3:42 pm

De Bottle Palm (Hyophorbe lagenicaulis) is een traag groeiende fraaie tot 4 meter hoge palm met een flesvormige stam, waardoor zijn Nederlandse naam "Flessenpalm". Volgroeide exemplaren hebben gewoonlijk minder dan 10 bladeren, wat de palm een attractief en elegant silhouet verleent.

ปาล์มแชมเปญ เป็นปาล์มมี ลักษณะเด่นที่ลำต้นป่องตรงกลาง ลักษณะใบเป็นแบบขนนก ใบย่อยเป็นรูปตัววีคว่ำ ขอบใบมีสีน้ำตาลเล็กน้อย ลำต้นโตประมาณ 30 - 40 ซ.ม. รอยกาบที่ลำต้นสั้น ในรอบปีใบใหม่ที่ออกมาแทนใบเก่าที่หลุดร่วงประมาณ 4-6 ใบเท่านั้น การเจริญเติบโตช้ามาก ลักษณะผล ออกเป็นทะลาย ทะลายยาวประมาณ 30 ซ.ม. ขนาดผลรูปลูกรักบี้ โตประมาณ 1 - 1.5 ซ.ม. ใน 1 ผล มี 1 เมล็ด งอกได้ต้นเดียว สีของผลเมื่ออ่อนสีเขียวอ่อน เมื่อแก่สีจะเขียวเข้ม เมื่อสุกผิวจะนิ่ม กลิ่นหอมเหมือนกล้วยหอม เปลือกข้างในเป็นสีดำและแข็งคล้ายกะลามะพร้าว เมล็ดที่นำไปขยายพันธุ์จะงอกช้ามาก 3-8 เดือน

คุณค่าทางเศรษฐกิจของปาล์มแชมเปญ นิยมนำมาเป็นไม้ประดับและจัดสวน บอนไปปลูกง่าย เลี้ยงง่าย ศัตรูพืชที่สำคัญสำหรับปาล์มแชมเปญคือด้วง และมดคันไฟ ที่จะเข้ากัดกินเยื่อเจริญที่ยอดอ่อน ส่วนแมลงอื่นที่กินใบภายนอก ไม่ทำให้ต้นตาย แต่ก็ทำให้ไม่งาม

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: Bottle Neck palm NL - TH   do sep 12, 2013 7:11 pm

Had gisteren een jonge palm gekocht als "Champagne-palm" maar bij nader inzien gaat het om een jonge "Bottle-palm".De Champagne palm behoort ook wel tot de Hyophorbe familie maar toch wel enigsinds anders van blad en stam ...

Terug naar boven Go down
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Re: Bottle Neck palm NL - TH   do sep 12, 2013 11:09 pm

Naar mijn weten worden alle palmen in deze familie hier in Thailand "Champagne palm" genoemd. Die van jou zou een Hyophorbe indica moeten zijn, zowat dezelfde bladeren maar op een slanke stam.

Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com
trikkeslot
Expat

Aantal berichten : 307
Leeftijd : 53
Registration date : 16-12-10

BerichtOnderwerp: Re: Bottle Neck palm NL - TH   vr sep 13, 2013 10:19 am

VM , als ik begin te Googlen en tik Hyophorbe Indica in op afbeeldingen krijg ik op meerdere sites te zien dat de stam van de Indica veel smaller is dan bij de Lagenicaulis bij de jonge plant daarom mijn twijfels maar ik ga een kenner niet tegenspreken , vind het nu al een mooie palm , heb hem in een pot geplaatst en ik zie wel wat er van voortkomt.Groeten.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Bottle Neck palm NL - TH   Vandaag om 2:46 am

Terug naar boven Go down

Bottle Neck palm NL - TH
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Flora :: Palmen-
Ga naar: