IndexIndex  PortalPortal  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Wat Pa Ban Muang NL - TH

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
videomaster
Expat

Aantal berichten : 4522
Leeftijd : 57
Registration date : 03-09-08

BerichtOnderwerp: Wat Pa Ban Muang NL - TH   vr mei 29, 2009 3:31 am

วัดป่าบ้านม่วง of Wat Pa Ban Muang, weer één van de zovele plaatsen waarvan op het www niets te vinden is, desondanks toch weer een artikel waard op dit forum..... en na enkele tijd waarschijnlijk ook op het www .

Een plaats in "the middle of nowhere" waar we weer eerder toevallig op uitgekomen zijn, en zoals er naar mijn inziens in de Isaanstreek nog honderden moeten bestaan.

Aan de inkom van deze plaats, wordt je al meteen verwelkomt door dit Boeddhabeeld gezeten in een Dhyana mudra, bijgestaan door zijn eerste vijf volgelingen.

Verder wandelend, kijkt deze lachende Boeddha ons toe tussen de bomen, en doet me eraan denken dat ik dringend nog eens een vermageringskuur moet gaan volgen.

Om een of andere reden, is het Dharmachakka (ธรรมจักร) of het wiel der wet hier volop aanwezig.... er staan er wel een honderdtal.

We zitten ten midden van een bos, dus Prá rí-sĕe (reusi) of " พระฤษี mag hier niet mankeren. Wat de rechtse foto echter moet voorstellen... is me nog onbekend. Update 9 juni 2009, klik hier voor de uitleg.

De mooi onderhouden tempel zelf was gesloten, enkele slagen op de tempeldrum of "กลองเพล" of "glong-play" trok géén publiek aan.

Thaise tekst:

วัดป่บ้านม่วง อยู่ที่ อำ้เภอเมือง จังหวัดขอนแก่น
นับว่าเป็นอีกสถานที่หนึ่งที่น่าสนใจ เป็นวัดอยู่ในบริเวณพื้นที่กว้างใหญ่เต็มไปด้วยต้นไม้ใหญ่ผสมต้นไม้เล็กหลายชนิดร่มรื่นเย็นสบาย แต่ไม่สามารถพบเห็นในอินเทอร์เน็ตหรือแผนที่ คงเพราะว่าอยู่ในชุมชนธรรมดาไม่มีจุดเด่นอะไร แต่โชคดีเราเป็นคนชั่งสังเกตจึงมองเห็นป้ายชื่อวัด สิ่งแรกที่เราได้เห็นด้านซ้ายคือพระพุทธรูปองค์ใหญ่พร้อมสาวกทั้งห้าองค์ มองไปอีกนิดจะเห็น พระสังกะจาย หัวเราะผสมยิ้มอยู่ท้ามกลางพันธุ์ไม้อย่างมีความสุข บริเวณวัดจะมองเห็นตลอดคือ ธรรมจักร นับร้อยหรือมากกว่านั้นเราไม่ทราบเพราะเหตุใด น่าแปลกคือ พระฤษีนั่งอยู่บนหลังสิงห์โตสองตัวเห็นแล้วสิงห์โตคงไม่พอใจสักเท่าไหร่ส่วนพระฤษีคงชอบใจมาก ห่างไปอีกนิดหน่อยเราไม่ทราบว่าคืออะไร พอถึงบริเวณกลางวัดจะเห็นศาลาแต่ปิดไว้ตลอด สามีของฉันนึกขึ้นได้เดินไปที่หอกลองเพลตีอย่างแรงเผื่อจะมีใครมาเปิด แต่แล้วไม่เห็นสักคน

De ligging volgens Google Earth

The mistakes are all my own work...
Terug naar boven Go down
http://thailand.forumotion.com

Wat Pa Ban Muang NL - TH
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Thailand Isaan forum :: Thailand algemeen :: Noordoost Thailand :: Changwat Khon Kaen / จังหวัดขอนแก่น-
Ga naar: